Miten kehittää huolellisesti liikeidea?

Mäntän merkonomit perustavat joka vuosi pienissä tiimeissä uudet NYT yritykset. Yrityksen perustaminen on osa merkonomi opintoja, joiden tarkoituksena on opettaa ja kehittää opiskelijoita niin tiimityöskentelyssä, liiketoiminnassa kuin yrityksen perustamisessa ja sen ylläpitämisessä. NYT tiimeihin on sekoitettu kaiken vuoden opiskelijoita, niin että kaikille on oma osaamisalue mitä lähteä toteuttamaan. Tärkein vaihe yrityksen suunnittelussa on liikeidean suunnittelu ja kehittäminen, minkä perusteella kehitämme NYT yrityksen lukuvuoden ajaksi. 

Mikä on liikeidea?

Liikeidea kertoo miksi yritys on olemassa ja mitä yritys aikoo tehdä: miten yritys toteuttaa toiminta-ajatuksen mukaista liiketoimintaa ja millä palvelulla/ tuotteella yritys koittaa saada rahaa.

NYT yrityksissä liikeidean suunnittelussa jokainen tiimin jäsen ideoi ja suunnittelee mahdollista liikeideaa. Aluksi listataan kaikki vaihtoehdot ja lopuksi karsitaan huonoimmat pois. Sen jälkeen jatkojalostamme parhaita ideoitamme, eli suunnittelemme ja kehitämme ideoita pidemmälle.

Liikeidean suunnittelu

Liikeidean suunnittelu on tärkeä vaihe, pitää huomioida mihin kaikkeen on resurssit ja mitä kaikkia resursseja liikeidea tarvitsisi. Pystyykö tuotetta tai palvelua tarjoamaan omalla paikkakunnalla vai ei ja olisiko ihmisillä tarvetta kyseiselle palvelulle/ tuotteelle. Liikeidean suunnittelussa on hyvä huomioida nämä kolme kysymystä, jotka helpottavat idean kehittämistä:

  • Mitä tehdään

Mikä on liikeidea eli mitä yritys tekee saadakseen rahaa, myydäänkö tuotteita vai palveluita.

  • Kenelle

Tarkoittaa sitä kenelle palvelu/ tuote on suunniteltu myytäväksi.

  • Miten?

Miten tuote/ palvelu valmistetaan ja miten se myydään asiakkaalle sekä miten tuote/ palvelu saadaan asiakkaan saataville.

Näiden kolmen kysymyksen avulla saadaan määriteltyä yrityksen tavoiteimago eli millä asiakkaat saadaan ostamaan juuri sinulta, eikä muilta kyseisen palvelujen tarjoajalta.

NYT tiimeissä liikeidean päätökseen vaikuttaa toteuttamismahdollisuudet, raha, laillisuus ja muita vaikuttavia tekijöitä. Kun liikeidea on päätetty, lähdetään suunnittelemaan kenelle ja miten se tehdään / toteutetaan. Esimerkiksi Evenly NYT:in piti aluksi tehdä puhelimensuojakuoria, mutta liikeidea vaihtui pian, koska emme olisi pystyneet itse tekemään tuotteita, mikä olisi vaikeuttanut tuotteen valmistamista ja myymistä. Myöhemmin päädyttiin valmistamaan itse helmikoruja.

Miten erottua muista?

On vaikea keksiä liikeideaa, mitä ei olisi jo olemassa, sen vuoksi on tärkeää miten saat asiakkaat valitsemaan sinun palvelusi muiden sijaan. Liikeidea on saatava erottumaan muista alan kilpailijoista. Liikeidean tulisi olla myös uskottava, taloudellisesti kannattava, sekä sellainen jota potentiaaliset asiakkaat arvostavat ja myös kiinnostuvat.

Mäntän merkonomeissa on kaksi NYT yritystä, jotka valmistavat koruja. Yritykset erottuvat toisistaan korutyylillä, toinen yritys tekee ketjukoruja ja toinen tekee helmikoruja. Yrityksillä on myös erilaiset visuaaliset ilmeet, jotta ne eivät mene sekaisin.

Miten lähteä toteuttamaan liikeideaa?

Liikeidean toteuttamisen helpottamiseksi on hyvä asettaa yritykselle tavoitteet ja mittarit joiden avulla on helppo seurata tavoitteiden toteutumista. Tavoitteet antavat yritykselle hyvän suunnan ja auttavat yrityksen myynnin kasvattamisessa. Seuraa tavoitteiden toteutumista ja kehitä niitä.

Liikeidean pohjalta yritys kehittää liiketoimintasuunnitelman. Liiketoimintasuunnitelma on yrityksen kaavailtua kaupallista toimintaa kuvaava dokumentti.

NYT yritykset lähtivät aluksi tekemään BMC:tä (business model canvas) eli liiketoimintamalli. Suunniteltiin kohderyhmät, liikeidea, tavoitteet, lupaukset, miten tuotteet/palvelu toimitetaan tai tehdään asiakkaalle jne. Suunnitellaan miten markkinoidaan asiakasta, miten tuotteet valmistetaan, mistä tilataan, miten myydään/missä, miten toimitetaan, miten hoidetaan jälkimarkkinointi. Kun kaikki on suunniteltu tuotteesta/palvelusta tehdään sometilit (Instagram, Facebook, tiktok jne.) verkkosivut tai verkkokauppa. Valmistetaan tuotteet ja aletaan markkinoimaan yritystä ja kehitetään liiketoimintaa sen kehityskohteissa.

NYT yritysten liikeideat

Tänä vuonna NYT yritysten tehtävänä oli kehittää jokin tuoteidea ja myydä niitä.

Evenly NYT valmistaa helmikoruja.

AviClick NYT tekee koruja.

AMARE NYT Valmistaa erilaisia kynttilöitä

Visiems NYT tekee painatettuja kangaskasseja

LYMO NYT myy customoituja mukeja ja laseja

Keezy NYT valmistaa avaimenperiä ja nauhoja

Untema NYT tekee unisieppareita

MAGICHANDS NYT pitää kahviota koulumme alakerrassa.  

Merkonomien yhteiselle Instagram kanavalle pääset täältä

Mäntän seudun koulutuskeskuksen Instagram kanava ja verkkosivut

Mäntän seudun koulutuskeskus

Mäntän seudun koulutuskeskus | MSKK | Sasky

Lähteet: Suomi.fi ja Wikipedia

Kirjoittaja: Adamaria Salonen

2 vuoden merkonomiopiskelija

Evenly NYT talouspäällikkö

Liikeidean suunnittelu
Liikeidean suunnittelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *