Valmistuvat: myyntiä ja projekteja
Kolmannen vuoden opiskelijoiden työpaikoissa pääpaino on myyntiin liittyvissä työtehtävissä. Lisäksi opiskelijan pitää päästä suunnittelemaan ja toteuttamaan jonkinlainen projekti.
Tänä vuonna valmistuvien opiskelijoiden työpaikat ovat pääsääntöisesti erikoisliikkeitä, kuten Alko, Jysk ja Hankkija. Erikoisliikkeessä Myynnin opiskelijat pääsevät kartoittamaan asiakkaan tarpeita, esittelemään ja suosittelemaan tuotteita sekä tekemään lisämyyntiä. Lisäksi mm. somistus, tuotteiden tilaus ja vastaanottaminen, verkkokauppatilausten hoitaminen ja oman vastuutuoteryhmän hoitaminen on kuulunut valmistuvien opiskelijoiden työtehtäviin.
Samoissa työpaikoissa opiskelijoilla on vastuullaan myös oma projekti. Tänä vuonna Jyskissä ja Hankkijalla on toteutettu myyntikampanja, Alkoissa erikoisesillepano- ja palvelun esittelyprojektit sekä Osuuspankissa pankin juhlavuosiprojekti.
Opiskelijan oman polun mukaisesti tutkinnonosiksi voi valikoitua myös muut kuin yllä mainitut. Osuuspankissa opiskelija on tuottanut juhlavuoden tapahtumia sekä kehittänyt asiakaskokemusta palvelumuotoilun keinoin.
Kurkkaa tarkemmin IG:stä
Toinen vuosi: markkinointiviestintää ja tuloksellista toimintaa
Toisen vuoden opiskelijoiden työssäoppimispaikoissa opiskelijat pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä selvittämään toiminnan tuloksellisuutta. Tänäkin vuonna juuri tällä työssäoppimisjaksolla paikat ovat hyvin monipuolisia: yksityisistä toimijoista ketjuohjattuihin yrityksiin, erikoiskaupoista päivittäistavarakauppoihin ja ravintoloihin.
Tuloksellisessa toiminnassa on analysoitu yrityksen toiminnan kannattavuutta, laskettu tuotteiden hintoja ja katteita sekä tehty monenlaista talouden seurantaa esimerkiksi analysoimalla viikkomyyntejä.
Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon työtehtäviin on kuulunut erilaisten markkinointisuunnitelmien, kuten somekalentereiden, kampanjasuunnitelmien tai brändikirjojen laatimista. Lisäksi opiskelijat ovat toteuttaneet erilaisia markkinoinnin sisältöjä eri kanaviin (kuten yrityksen somekanavat, nettisivut, myymälämarkkinointi tai tapahtumat) ja eri muodoissa (videot, tekstit, kuvat jne.).
Kurkkaa tarkemmin IG:stä tästä ja tästä ja vielä tästä.
Ensimmäinen vuosi: työyhteisötaitoja ja asiakaspalvelua
Ensimmäisen vuonna opiskelijat suorittavat asiakaspalvelun ja työyhteisössä toimimisen tutkinnon osat.
Työpaikoilla opitaan työelämätaitoja, kuten työelämän pelissäännöt ja työskentelyä työyhteisön jäsenenä. Perehdytään työpaikkaan ja sen erilaisiin työtehtäviin, opetellaan tekemään työtehtävät huolellisesti ja oma-aloitteisesti kehittäen omaa työskentelyä ja työyhteisöä. Asiakaspalvelun tutkinnon osassa on oleellista osata palvella asiakkaita vaihtelevissa tilanteissa ja eri kanavissa, ymmärtää oma rooli asiakaskokemuksen syntymisessä ja mahdollisesti selvittää asiakastyytyväisyyttä ja kehittää asiakaskokemusta.
Asiakaspalvelua ja työyhteisössä toimimista voi oppia hyvin erilaisissa työpaikoissa. Tänä vuonna opiskelijat ovat työssäoppimassa mm. päivittäistavara- ja erikoiskaupoissa, kahviloissa ja palvelu- ja teollisuusalan yrityksissä.
Esimerkkijä löydät meidän IG:stä tästä