NYT yrittäjän taloudesta viestiminen ja ymmärtäminen 

Alun perin, kun kuulin NYT – yrittäjyydestä luulin sen olevan leikkiä, tuotteiden tekoa ja myyntiä. Mutta se oli aivan toisin, ideointia, tuotteiden valmistamista, myyntiä, laskelmia, viestintää, asiakaspalvelua ja talouden hallintaa. NYT – yrittäjyys on ollut tärkeä käytännön oppi, myös erinomainen tilaisuus kehittää talousosaamista ja ymmärtää talouden pyörät syvemmin. Tunneilla syvennyttiin talouden perusteisiin ja sen aiheisiin, kuinka yritys toimii yksinkertaisesti ja kuinka ne vaikuttavat yhteiskunnassa. 

NYT – yrittäjyyden talouden viestintä 

NYT – yrittäjyys on antanut minulle erinomaisia mahdollisuuksia harjoitella taloudesta viestintää erilaisille kohderyhmille. Tärkeimpiä viestintäkanavista on ollut asiakaspalvelu. Kun asiakkaalta kysytään esimerkiksi hinnasta ja maksutavoista. On tärkeää osata selittää asiakkaalle mistä hinta koostuu, sen sisältö ja ajan kulun. Asiakkaalle viestiminen on iso osa asiakaskokemusta, ja palvelun tai tuotteen palautteesta ja laadusta. 

 Toinen tärkeä viestintä on muiden yrittäjien, yhteistyö kumppanien ja jäsenten kanssa. Heidän kanssaan olemme käyneet keskusteluja hinnoittelusta, budjetoinnista ja tavoitteista. Kaikilla yrityksillä on eri käsitys yllä mainituista kohdista, joten on tärkeä pitää selvää sovituista hinnoista ja mahdollisista muunnoksista. 

Mitä NYT – yrittäjyys on opettanut taloudesta 

NYT – yrittäjyys on auttanut minua ymmärtämään talousosaamista, talouden pyörät, budjetointia ja laajaa hinnoittelua. Olen ymmärtänyt paremmin, miten talous toimii yrityksen sisällä ja sen ulkopuolella. Käsitys yrityksen rahan menoista ja kuluista, budjetoinnista ja tavoitteiden asettamisesta taloudelliseen.  Ymmärrys näistä ei ollut helppoa, mutta ymmärrys kuinka rankkaa työ on. Talous on jatkuvaa työtä, kassavirran seuraamista, verojen ennakointia ja budjetin hallintoa, ovat asioita, joita ei voi jättää viimetippaan. Pienikin virhe hallinnassa voi johtaa suuriin ongelmiin, mutta tarkka ja ennakoiva talouden seuraaminen voi tuoda etua ja mahdollistaa liiketoiminnan kasvun 

Kun tunnilla puhuttiin ensimmäisen kerran tavoitteiden asettamista taloudellisiin lukuihin, se tuntui todella vaikealta. Tavoitteiden asettamisessa saattoi kestää kokonainen viikko, mutta tarpeen kysyttyä ja asian jankkaamisen jälkeen, tavoitteiden asettaminen kävi päivässä. Tietysti asiassa piti miettiä tarkasti tiettyjä lukuja, asiakkaita ja tulevaisuutta hyvin pitkälle. Tavoitteissa on aina hyvä huomioida palvelun hinta, asiakashankinta, mahdolliset suosittelijat ja oma jaksaminen.  

Budjetointi itsestään ei ollut minulle uutta, kun aloin opiskelemaan, mutta opin kuitenkin asiasta enemmän ja siihen liittyviä termejä. Budjetoinnissa on tärkeää merkitä käytettävä raha ja siihen kuluvat menot. Budjetti kannattaa tehdä jokaiseen tapahtumaan erikseen ja ajoissa. Jolloin muut jäsenet saavat tietoon mihin rahaa on menossa ja paljonko sitä on tulossa. 

Ella Julku toisen vuoden opiskelija

Miten opiskelu merkonomioppinoissa eroaa peruskoulussa opiskelusta?

Ammatillisissa opinnoissa opiskellaan tiettyä alaa

Ammattiopinoissa keskitytään yhteen alaan esimerkiksi liiketoimintaan, kun opiskelu peruskoulussa on yleissivistävää. Liiketoiminnan oppinoissa opiskellaan mm. markkinointia, asiakaspalvelua ja yritystoimintaa.

Opintojen suorittamis- aikataulu on jokaisella henkilökohtainen. Voit valita mitä tutkinnon osia suoritat ja miten suoritat niitä.

Opiskelu on itsenäisempää

Ammatillisissa opinnoissa hankit tietoa ja teet tehtäviä itsenäisesti. Opiskelijalla on enemmän vastuuta omista opinnoista. opettaja kyllä tarkistaa, että etenet mutta suurimman osan olet itse vastuussa.

Opettaja suunnittelee teille tiimin minkä kanssa kehitätte harjoitusyrityksen liikeidean ja pyöritätte sitä koko vuoden. Harjoitusyrityksessä voi päättää itse mitä tekee ja miten.

Ammattiopinnoissa opiskellaan käytännön läheisesti

Merkonomi opiskelijat opiskelevat alaa harjoitusyrityksessä tiimin kanssa. Opiskelijat toteuttavat erilaisia projekteja kuten tapahtumia ja myyjäisiä.

Opiskeluihin kuuluu työelämässä oppimista. Opiskelijat lähteen työpaikalle oppimaan tutkinnon osia ja niihin liittyviä työtehtäviä. Työssäoppiminen antaa hyvät valmiudet työelämään.  

Opiskellaan yhdessä  

Liiketoiminnan opinoissa opiskellaan harjoitusyrityksissä tiimin kanssa koko vuoden. Joskus opettaja antaa ryhmä tehtäviä niintä tehdään yhdessä tai sitten voi tehdä esim. yhteistyötä toisen tiimin kanssa. Peruskoulussa tehdään tehtäviä enemmän yksin.

Tony Lindeman, toisen vuoden merkonomiopiskelija

Mäntän merkonomit- omat polut

Heippa! 

Haluisin tänään puhua siitä, miten liiketoiminnan opiskelu voi olla paljon enemmän, kun vaan perinteistä kirjan pänttäämistä. Merkonomin polku ei ole aina kaikilla sama. Hyvänä puolena on se, että se on oikeastaan ihan avoin. Erityisesti Mäntän merkonomiopiskelijoille on avautunut mahtava mahdollisuus vaikuttaa omaan opiskeluunsa ja polkuihinsa. 

Liiketoiminta – ei vaan kirjoja ja laskentaa 

Monelle liiketoiminta saattaa ensimmäisenä tulla mieleen pelkkänä talouslaskentana ja kirjanpitona, mutta siinä on paljon muutakin. Esim.  miten liiketoimintaa voi oikeasti opetella ja kokea käytännössä, niin Mäntän merkonomit pääsevät osaksi monenlaista tekemistä. Täällä voit valita omia suuntiasi ja syventää opintojasi sen mukaan, mikä sinua eniten kiinnostaa. 

Opiskelu ei ole aina vain sitä, että tuijotat teoriaa ja toistat sitä ulkoa. Voit mennä syvemmälle markkinointiin, asiakaspalveluun, taloushallintoon tai vaikkapa NYT-yrittäjyyteen. Ja mitä parasta, ihan oikeasti saat olla mukana vaikuttamassa siihen, millaisia asioita opiskelet ja miten ne sopivat omaan polkuusi. 

Omat polut ja mahdollisuus valita 

Mäntän merkonomeissa on se hyvä puoli, että täällä ei ole pakko ottaa sitä ”valmiiksi pureskeltua” polkua. Jos huomaat, että esimerkiksi kirjanpito on enemmän sinun juttusi kuin markkinointi, voit valita opintoja sen mukaan. Täällä ei ole tavallista peruskaavaa, vaan on nimenomaan mahdollisuus muokata omaa reittiä ja kiinnostuksen kohteita. 

Voit siis valita, haluatko syventyä esim. asiakaspalveluun, myyntiin tai markkinointiin. Meillä on tarjolla monenlaisia kursseja, jotka vievät osaamistasi sinne, minne itse haluat. Ei ole oikeaa tai väärää polkua, vaan se, mikä tuntuu itselle parhaimmalta. 

Opiskelijoiden oma ääni 

Täällä saa äänen kuuluville. Mäntässä ei vaan opiskella, vaan myös kehitetään koulutusta ja kursseja yhdessä. Jos sinulla on joku idea siitä, että haluaisit opiskella jotain, mitä ei ole tarjolla, se on ihan mahdollista! Voin kertoa, että täällä opettajat ja rehtorit kuuntelevat opiskelijoiden toiveita ja ideoita – tämä ei ole vain ”tuu ja mee” -paikka, vaan täällä todella otetaan huomioon, mitä opiskelijat ajattelevat ja toivovat. 

Esimerkiksi meillä on monia projekteja, joissa pääset oikeasti tekemään yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa. Voit kokeilla, miten liiketoiminta toimii käytännössä ja saada kosketuksen siihen, miltä työelämä oikeasti tuntuu. Tällöin pääset luomaan verkostoja ja kokemuksia, jotka eivät jää vain luokkahuoneeseen. 

Yrittäjyys ja itsensä kehittäminen 

Jos haaveilet yrittäjyydestä, Mäntän merkonomit on todella hyvä paikka aloittaa. Meillä on omat NYT- yritykset, joissa pääset tutustumaan yrittäjyyden eri puoliin ja kokeilemaan sitä ihan käytännössä. Täällä ei vaan aina istuta luokassa ja pohdita, millaista olisi olla yrittäjä – täällä sitä saa myös kokeilla NYT-yritysten merkeissä. Tällainen tekeminen opettaa todella paljon siitä, mitä yrittäjyys oikeasti vaatii ja mitä kannattaa ottaa huomioon, jos haaveilee oman yrityksen perustamisesta. 

Räätälöi Oma Polkusi: Liiketoimintaopintojen mahdollisuudet Mäntässä 

Liiketoiminta on alana laaja ja monipuolinen, ja täällä Mäntässä sinulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin suuntaan haluat oman polkusi vievän. Se ei ole vain suoraviivaista opiskelu- ja työhakemusten kirjoittamista, vaan sinä voit muokata omia opintojasi ja löytää sen polun, joka tuntuu sinulle parhaalta. Mäntän merkonomina sinulla on mahdollisuus kokeilla erilaisia asioita ja valita se polku, joka vie sinut sinne, minne haluat. 

Joten jos mietit, että liiketoiminta olisi ehkä sinun juttusi, mutta et ole ihan varma, mihin suuntaan lähteä – täällä on loistavat mahdollisuudet löytää oma juttusi ja räätälöidä oma tulevaisuutesi just sellaiseksi kuin haluat! 

6 syytä hakea Mäntän merkonomiksi | Mäntän merkonomit 

Merkonomi-opiskelijoiden työhyvinvointipäivät Mäntän seudun koulutuskeskuksessa

Työhyvinvointi on yllättävän tärkeässä roolissa vaikuttamaan meidän opiskelijoiden jaksamiseen, motivaatioon, tuottavuuteen sekä yhteishenkeen. Ainakin täällä meillä liiketalouden alalla, työhyvinvointipäivät ovat sellaisia päiviä, jolloin ei opiskella ollenkaan vaan tehdään yhdessä jotain kivaa koko porukalla.

Mitä työhyvinvointi tarkoittaa?  

Työhyvinvointi tarkoittaa kokonaisvaltaista hyvinvointia työpaikalla tai koulussa, joka kattaa psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin. Siihen vaikuttavat monet tekijät kuten työpaikan ilmapiiri, työympäristö, mahdollisuus kehittää itseään sekä tuki jaksamiseen. Hyvin voiva työ yhteisö parantaa ilmapiiriä ja lisää tuottavuutta sekä motivaatiota. Työhyvinvointi voi myös vähentää sairauspoissaoloja ja lisätä työntekijöiden sitoutuneisuutta.

Miten meillä tyhyillään?

Me opiskelijat saamme tietenkin vaikuttaa työhyvinvointipäivän sisältöön ja ohjelmaan, jotta se olisi meille mahdollisimman mielekästä ja palauttavaa puuhaa. Yleensä noin puolet päivästä on opettajien järjestämiä tyhy-aktiviteetteja ja toiset puolet sitten jotain tekemistä, jonka me opiskelijat olemme saaneet itse etukäteen päättää. Täällä opiskellaan kolme päivää viikosta tiimeissä, jotka ovat koko lukuvuoden samat. Monesti myös nämä itse valitut työhyvinvointipäivän aktiviteetit valitaan sekä toteutetaan niissä omissa tiimeissä. Tiimejä voidaan halutessaan myös yhdistellä, jos halutaan toteuttaa sama aktiviteetti, kuin toinen tiimi. Olemme esimerkiksi katsoneet Autot -elokuvan kolmen tiimin kesken luokan isolta screeniltä.

Emmi Lahtinen, toisen vuoden merkonomiopiskelija

Oman osaamisen hyödyntäminen NYT-yrityksessä

Mietit varmaan, että mitä? Miten? Miksi? 

Oman osaamisen hyödyntäminen NYT-Yrityksessä voi edistää henkilökohtaista kehittymistäsi, mutta myös yrityksen menestystä. 

NYT-yrityksen jäsenenä voit tuoda lisäarvoa tiimillesi, tunnistamalla omat vahvuutesi sekä erikoisosaamisesi. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi ongelmanratkaisukykyjesi käyttöä tai asiakaspalvelun parantamista.  

Jakamalla oman osaamisesi muille tiimiläisille mahdollistat heille uusien taitojen oppimisen ja vahvistat yhteistyötaitoja. NYT- yrityksissä, jossa kaikki tiimiläiset hyödyntävät omaa osaamistaan ja muilta opittuja taitoja, on usein korkeampi työtyytyväisyys ja sitoutuminen. 

Oman osaamisesi hyödyntäminen ja kehittäminen ei tietenkään tarkoita vain sitä, että opetat muille uusia taitoja. Oman osaamisesi hyödyntäminen ja sen kehittäminen voi avata sinulle uusia uramahdollisuuksia, voit ansaita näkyvyyttä sekä mahdollisuuksia edetä urallasi. Tämä hyödyttää sinua, tiimiläisiä sekä NYT-yritystä, sillä motivoituneena ja osaavana työntekijänä olet avainasemassa menestyvän liiketoiminnan rakentamisessa. 

Oman osaamisesi tunnistaminen ja kehittäminen 

NYT-yrityksessä yhdistetään paljon resilienssiin, eli yksilön uudistumis- ja selviytymiskykyyn liittyviä asioita. Näitä ovat esimerkiksi omistajuuden kokemisen merkitys omassa työssä, itsetuntemus sekä oman osaamisen ja omien kehittymistarpeiden tunnistaminen. 

Tärkeitä asioita ovat myös oppimistaidot ja niiden ylläpito, mutta myös motivaation lisääminen oman osaamisesi kasvattamiseen. NYT-yrityksessä korostetaan yksilön asennetta ja motivaatiota muutokseen ja oman toiminnan merkityksen ymmärtämistä siinä.  

NYT-Yrityksessä tärkeää on kyky pyytää ja ottaa apua vastaan toisilta. Kokemus ja koulutus tuovat varmuutta ja sitä kautta lisäävät yksilön resilienssiä. Työelämä muuttuu, mm. työympäristön automatisoituminen lisääntyy. NYT-yritykset ja niiden jäsenet tarvitsevat uutta osaamista muutoksessa. 

Miksi resilienssin käsite on ajankohtainen? 

Teknologinen kehitys muuttaa työtä ja sen tekemisen tapoja. Työelämässä ei välttämättä enää pärjää nykyisellä osaamisella, vaan muutosten kohtaamiseen tarvitaan uutta osaamista. On tärkeä tunnistaa, mitä osaamista NYT-yrityksessä tarvitaan strategian toteuttamiseksi ja miten NYT-yritys ja sen työntekijöiden osaamista tulisi kehittää sen suhteen. 

Onko vaikeaa tunnistaa oma osaamisesi? 

Oman osaamisen tunnistaminen voi olla tärkeä askel henkilökohtaisessa ja ammatillisessa kehityksessäsi. 

 Tässä on muutama vinkki, jotka voivat auttaa sinua oman osaamisesi tunnistamisessa: 

  1. Itsearviointi: Kirjoita itsellesi ylös, mitä tietoja ja taitoja sinulla on. Mieti, mitkä asiat ovat juuri sinulle luonnollisia ja mitkä asiat taas olet oppinut ajan myötä. 
  1. Palaute muilta: Kysy läheisiltäsi tai tiimikavereiltasi, mitä asioita he pitävät sinun vahvuuksinasi. He voivat huomata asioita, joita itse et huomaa. 
  1. Kokemukset: Tarkastele aiempia projektejasi, työtehtäviäsi tai harrastuksiasi. Mitkä asiat ovat sujuneet erityisen hyvin? Mistä olet saanut positiivista palautetta? 
  1. Koulutus: Mieti, mitä koulutusta olet saanut. Ne voivat viitata osaamiseen, jota pystyt hyödyntämään tulevaisuudessa. 
  1. Tavoitteet: Määrittele, mitkä ovat tavoitteesi tulevaisuudessa. Tämä voi auttaa sinua tunnistamaan, mitkä taidot ovat juuri sinulle tärkeitä ja mihin sinä haluat keskittyä. 

Käytettyäsi näitä menetelmiä, voit saada paremman käsityksen omasta osaamisestasi ja siitä, miten voit kehittää itseäsi. 

Oman osaamisen kehittäminen 

Oman osaamisen kehittämisestä puhutaan usein NYT-yrityksissä. Perimmäisenä ajatuksena on, että NYT-yrityksen toiminnan ehtona olisi jäsenten osaaminen, jota kehittämällä voidaan rakentaa NYT-yrityksen osaamista. 

Organisaatiotasolla oman osaamisen kehittämisen tavoitteina ovat toiminnan laadun ja tuloksellisuuden paraneminen ja yksilötasolla yksilön itsensä kehittäminen ja työkyvyn säilyttäminen läpi työuran. 

NYT-yrityksen jäsenten kehittäminen perustuu liiketoiminnan tavoitteiden tukemiseen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Edelleenkin jäsenten kehittäminen tapahtuu NYT-yrityksissä usein niin, että yrityksessä kerätään tietoa tarvittavasta osaamisesta ja sen mukaisesti organisoidaan tarvittavat kurssitarjottimet.  

Jessica Suvinen, 2. vuoden merkonomiopiskelija

Mitä tapahtuu NYT – yrityksen rahoille?

NYT-yritys eli nuorten perustama yritys tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden nuorille kokeilla yrittämisen arkea turvallisessa ja opettavaisessa ympäristössä. Vaikka toiminta on usein pienehköä ja lyhytkestoista, on talousasioiden hoitaminen yksi keskeisimmistä oppimiskohdista. Tässä blogissa pureudumme NYT-yrityksen kirjanpitoon, pääomaan ja siihen, miten ansaitut rahat jaetaan.

NYT yrityksen pääoma

Pääoma on NYT- yrityksen aloitusvaiheen perusta. Se on summa, jonka jokainen jäsen sijoittaa yritykseen sen toiminnan käynnistämiseksi.

Alkupääoma

Kun NYT-yrityksen aloittaa, tarvitsee yrityksen saada jostain aloitusraha eli pääoma. Pääoman sijoittaa jokainen yrityksessä oleva jäsen. Jäsenet itse päättävät summan, jonka sijoittavat yritykseensä. Esimerkiksi jos kolme jäsentä sijoittaa 30 euroa, alkupääoma on yhteensä 90 €.

Pääoman käyttö

Alkupääoma käytetään liiketoiminnan aloituskuluihin, kuten tuotteiden valmistamiseen, markkinointiin tai tarvittavien lupien hankintaan. On tärkeää suunnitella huolellisesti pääoman käyttö, jotta yrityksellä on parhaat mahdollisuudet onnistua.

Alkupääoman palautus

Kun yritystoiminta päättyy, alkuperäinen sijoitus palautetaan yrittäjille, jos yrityksen kassassa on riittävästi rahaa. Jos toiminnan aikana joku jäsenistä on lähtenyt yrityksestä, hänelle palautetaan summa, jonka hän on laittanut yritykseen.

Yrityksen kirjanpito

NYT–yrityksen kirjanpito on tärkeä. Siinä oppii, miten rahankulku toimii. NYT–yrityksen kirjanpito opettaa taloudenhallinnan perusteet, jotta ymmärrettäisiin, miten rahavirrat vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen. Kirjanpidossa käytetään valmiita pohjia, jotka on tehty erityisesti NYT-yrityksille.

Tulot ja menot

Jokainen yrityksen tulo ja meno kirjataan ylös kirjanpitoon. Tulot voivat koostua esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden myynnistä, kun taas menot voivat liittyä raaka-aineisiin, markkinointiin ja tapahtumakuluihin.

Kuittiarkisto

Kaikista menoista ja tuloista kuuluu säilyttää kuitit. Näin  voidaan tarkistaa, että kaikki kirjanpidossa oleva tieto vastaa todellisia menoja ja kuluja. Jos jokin kuiteista on hukkunut, voi kirjanpito heittää paljon, jolloin on vaikeuksia päättää yritys.

Tuloslaskelma

Kauden loputtua yrityksen tulojen ja menojen erotuksesta muodostetaan tuloslaskelma. Se osoittaa, onko yritys tehnyt voittoa vai tappiota.

Mitä tapahtuu lopulle rahalle?

Yritystoiminnan päätyttyä, kun kaikki kulut on maksettu, on aika jakaa kaikki jäljelle jääneet rahat jäsenten kesken. Rahan jako osoittaa, kuinka taloudellinen menestys voidaan jakaa tasapuolisesti, ja opettaa ryhmätyöskentelyn tärkeyttä. Rahan jaossa täytyy ottaa huomioon seuraavat asiat.

Kulujen kattaminen

Kun NYT–yrityksen rahat jaetaan, pitää ottaa huomioon, että kaikki yrityksen hankinnat ja mahdolliset velat on maksettu. Jos yrityksellä on maksamattomia laskuja tai muita velkoja, rahan jakoa ei voida aloittaa.

Alkupääoman palautus

Pääoman palautaus tehdään ensimmäisenä yrityksen rahojen palautuksessa. Jokainen jäsen tiimissä saa takaisin itse sijoittamansa pääoman, eli jos kaikki ovat laittaneet 30 euroa yritykseen, saa jokainen sen takaisin. Tämä vaihe varmistaa oikeudenmukaisuuden kaikille jäsenille.

Voittojen jako

Jäljellä jäänyt summa jaetaan yrittäjien kesken tasapuolisesti, ellei toisin ole sovittu lopetuskokouksessa. Esimerkiksi jos lopetuskokouksessa tai perustamiskokouksessa on niin sovittu, rahat jaetaan tehdyn työn mukaan. Silloin kaikki eivät saa tasamäärää vaan tehdyn työn mukaan.

Yhteenveto

NYT – yrityksen toiminta opettaa nuorille yrittäjille arvokkaita taitoja talouden hallinnasta, kuten kirjanpitoa, pääoman hallintaa ja oikeudenmukaista rahan jakoa. Vaikka kyseessä on harjoitus, nämä opit luovat vahvan pohjan tulevaisuuden yrittäjyydelle ja oman talouden hallinnalle.

Lisäksi NYT-yritys antaa mahdollisuuden oppia tiimityötä, päätöksentekoa ja vastuun ottamista. Hyvän suunnittelun ja avoimen yhteistyön avulla yritystoiminnasta tulee paitsi opettavainen, myös hauska ja palkitseva kokemus. Tärkeintä on, että jokainen oppii hyödyntämään taitojaan sekä luottamaan omiin kykyihinsä yrittäjänä.

Ella Julku toisen vuoden opiskelija

Visuaalisuuden tärkeys

Visuaalisuus on monipuolinen työkalu, joka laajentaa oppimista ja tukee työelämään valmistautumista Mäntän seudun koulutuskeskuksen merkonomiopinnoissa. Sinun kannattaa aktiivisesti harjoitella visuaalisen viestinnän taitoja sekä opinnoissaan että työssäoppimisjaksoillaan. Visuaalisuuden taitava hyödyntäminen antaa sinulle kilpailuetua ja auttaa menestymään kaupallisessa alassa, jossa visuaalinen viestintä on keskeinen osa yrityksen toimintaa. Näin voit erottua edukseen työmarkkinoilla. Mäntän seudun koulutuskeskuksessa opiskelijoilla on mahdollisuus oppia ja kehittää visuaalisen viestinnän taitoja monipuolisesti, mikä valmistaa heitä tulevaisuuden työelämän haasteisiin

Visuaalisuus ja brändiosaaminen ovat kriittisiä taitoja nykypäivän työmarkkinoilla. Digitalisaation myötä yritysten on pystyttävä viestimään tehokkaasti monikanavaisessa ympäristössä.

Visuaalisuus nykymaailmassa

Visuaalisuus on nykyään olennainen osa oppimista, työelämää ja arkea. Nykyään viestintä perustuu yhä enemmän kuviin ja väreihin, jotka houkuttelevat huomiota ja helpottavat tiedon tiedostamista. Mäntän seudun koulutuskeskuksen merkonomiopinnoissa visuaalisuuden hyödyntäminen tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia oppimisen tehostamiseen ja työelämätaitojen kehittämiseen.

Ilman visuaalisia elementtejä brändi ei näy, ja ilman vahvaa brändistrategiaa visuaalisuus jää pinnalliseksi. Mäntän merkonomien opinnoissa tätä yhteyttä painotetaan, jotta sinä opiskelijana ymmärrät miten visuaaliset ratkaisut voivat vahvistaa brändin viestiä.

opiskellessasi täälää opit, että jokaisella visuaalisella valinnalla – oli se sitten fontti, kuvitustyyli tai väripaletti – on vaikutus siihen, miten brändi koetaan. Esimerkiksi minimalistinen design voi viestiä modernista ja innovatiivisesta yrityksestä, kun taas perinteinen ja koristeellinen tyyli voi herättää luottamusta perinteisiin arvoihin. Tämän ymmärtäminen auttaa sinua tekemään tietoisia hyviä valintoja työelämässä.

Visuaalisuus Mäntän merkonomiopinnoissa

Merkonomiopinnoissa visuaalisuus on erityisen tärkeää, koska kaupallisessa alassa pyritään usein vaikuttamaan asiakkaisiin visuaalisin keinoin. Markkinointimateriaalit, myymäläesillepano, verkkosivujen suunnittelu ja yrityksen brändi-identiteetti perustuvat kaikki visuaaliseen viestintään. Visuaalisten työkalujen, kuten Canva tai PowerPoint, hallinta kuuluu merkonomin taitoihin. Näillä alustoilla voit harjoitella esimerkiksi markkinointikampanjoiden suunnittelua, infografiikan luomista tai visuaalisesti houkuttelevien esitysten tekemistä.

Markkinoinnin opinnoissa voit harjoitella visuaalisten mainosten, julisteiden ja some-sisältöjen luomista. Visuaalisuus on avainasemassa esimerkiksi tuotteen brändi-identiteetin rakentamisessa. Harjoitustöissä voidaan luoda oikeita markkinointikampanjoita, joissa pääset soveltamaan oppimaasi käytännössä. Myymäläesillepano on toinen tärkeä osa merkonomin työtä, jossa visuaalisuuden merkitys korostuu. Tuotteiden esillepano ja valaistus ovat kaikki visuaalisuuteen liittyviä asioita, jotka vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen. Opiskelijana sinä voit itse päästä harjoittelemaan esillepanoa esimerkiksi työssäoppimisjaksolla toisena opiskeluvuonna, kun aiheena on markkinointi.

Visuaalisuus on monipuolista

Visuaalisuus on tapa, jolla yritys viestii identiteettiään ulospäin. Logot, värit, kuvat ja graafinen ilme muodostavat brändin visuaalisen kielen, joka erottaa yrityksen kilpailijoista. Esimerkiksi huomiota herättävä logo tai harmoninen väripaletti voi jäädä asiakkaiden mieleen ja lisätä tunnistettavuutta. Mäntän merkonomien opinnoissa visuaalisuutta käsitellään paitsi graafisen suunnittelun näkökulmasta myös osana kokonaisvaltaista markkinointiviestintää.

Täällä opiskellessasi opit analysoimaan, kuinka erilaiset visuaaliset elementit vaikuttavat asiakkaiden mielikuviin ja tunteisiin. Tämä tieto auttaa sinua suunnittelemaan visuaalisia ratkaisuja, jotka eivät ole vain kauniita, vaan myös strategisesti tehokkaita. Käytännön esimerkkejä voivat olla myyntimateriaalien suunnittelu, verkkosivustojen ulkoasun arviointi ja yrityksen sosiaalisen median ilmeen luominen.

Brändin luominen ja kehittäminen ovat liiketalouden ytimessä. Brändi ei ole pelkästään yrityksen logo tai iskulause, vaan kokonaisvaltainen asiakaskokemus ja mielikuva, jonka yritys jättää kohdeyleisöönsä. Mäntän merkonomit perehtyvät brändin rakentamisen eri vaiheisiin ja siihen, kuinka hyvin ja visuaalisesti rakennettu brändi voi luoda kilpailuetua.

Opetuksessa korostetaan, että brändin tulee olla johdonmukainen kaikissa kanavissa ja kosketuspisteissä. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi asiakaspalvelun laatu, verkkosivuston käytettävyys ja mainoskampanjoiden viestit tukevat samaa brändilupausta.

Lopuksi voidaan todeta, että visuaalisuuden ja brändin opiskelussa yhdistyvät luovuus, liiketaloudellinen ajattelu ja tekniset taidot. Nämä osa-alueet tekevät Mäntän merkonomien opinnoista monipuoliset ja tulevaisuuteen suuntautuneet, mikä takaa valmistuneille hyvät valmiudet menestyä erilaisissa työtehtävissä.

Minttu Heinänen, toisen vuoden merkonomiopiskelija.

Yhteistyötaidot – Kuinka saada NYT-yritys menestymään 

Oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkea yrityksen pyörittäminen vaatii?  Se ei ole pelkästään tuotteiden tai palveluiden kehittämistä, vaan siihen liittyy paljon muutakin. Se on esimerkiksi ideointia, myyntiä, markkinointia, budjetointia ja ennen kaikkea yhteistyötä. Meidän koulussamme Mäntässä liiketoiminnan opiskelujen parissa pääset kokeilemaan tätä kaikkea käytännössä NYT-yrittäjänä. 

NYT-yritys on opiskelijoiden yhdessä perustama ja pyörittämä harjoitusyritys, jossa jokainen pääsee kokeilemaan yrittäjän arkea. Opettajat muodostavat opiskelijoista tiimit, joissa työskennellään koko lukuvuoden ajan. Tämä on loistava mahdollisuus oppia työelämän ja yrittäjyyden tärkeitä taitoja, joista yhteistyötaidot ovat yksi tärkeimmistä. NYT-yritystoiminnassa pääsee myös tutustumaan uusiin ihmisiin ja saamaan uusia kavereita. 

Mitä yhteistyötaidot tarkoittavat? 

Yhteistyötaidoilla tarkoitetaan kykyä toimia tehokkaasti ja toimivasti muiden ihmisten kanssa. Ne eivät tarkoita sitä, että juuri sinun pitäisi olla äänessä koko ajan tai toimia tiimin pomona. Sen sijaan kyse on siitä, että pystyt esimerkiksi 

  • kuuntelemaan muita ja antamaan heille tilaa tuoda esille omia ideoitaan 
  • jakamaan omia ajatuksiasi rakentavalla tavalla 
  • ottamaan vastuuta yhteisistä asioista ja tekemään oman osuutesi 
  • ratkaisemaan erimielisyyksiä rauhallisesti ja rakentavasti. 

Kun nämä asiat toimivat, tiimi pystyy luomaan jotain uutta ja toimimaan yhdessä. 

Miksi yhteistyötaidot ovat niin tärkeitä NYT-yrittäjänä? 

NYT-yrityksen pyörittäminen ei ole yksilösuoritus, vaikka jokaista arvioidaankin yksilönä. Jokaisella tiimin jäsenellä on omat vahvuutensa ja roolinsa. Joku voi olla todella hyvä ideoimaan, toinen osaa laskea ja kolmas pystyy myymään melkein mitä tahansa. Kun kaikkien taidot yhdistetään, tiimistä tulee vahva ja yrityksestä mahdollisimman menestyvä. Näin yrityksen jäsenillä on myös mahdollisuudet päästä hyville tienesteille! 

Mutta mitä tapahtuu, jos yhteistyö ei suju? 

  • Tehtävät voivat jäädä tekemättä, jos kukaan ei ota niistä vastuuta. 
  • Ideat voivat jäädä huomaamatta, jos joku ei uskalla sanoa niitä ääneen. 
  • Erimielisyydet voivat kasvaa riidoiksi, jotka vievät aikaa ja energiaa pois oikeista tehtävistä. 

NYT-yrittäjänä oppii, että toimiva yhteistyö on kaiken perusta, aivan kuin oikeassakin yritystoiminnassa. 

Kuinka yhteistyötaitoja voi sitten kehittää NYT-yrityksessä?  

Tässä muutama esimerkki. 

  1. Opettele kuuntelemaan. Kun joku kertoo idean, älä heti hylkää sitä. Mieti, voisiko siitä löytyä jotain kehitettävää. 
  1. Ota oma osasi vastuusta. Jos olet lupautunut hoitamaan jonkin tehtävän, pidä huoli, että teet sen. Tämä kasvattaa myös luottamusta tiimiläisten välillä. 
  1. Puhu suoraan, mutta ystävällisesti. Jos joku asia ärsyttää, siitä kannattaa sanoa. Tee se kuitenkin rakentavasti, älä syyttelevästi. Keskity ratkaisuihin, äläkä vain etsimään syyllistä. 
  1. Kannusta ja tue muita. Jokainen tiimin jäsen on tärkeä. Anna kiitosta, kun joku tekee hyvää työtä ja auta apua tarvitsevaa. 
  1. Ole joustava, sillä joskus suunnitelmat muuttuvat. On tärkeää pystyä sopeutumaan uusiin tilanteisiin. 

Yhteistyöllä saavutetaan enemmän 

Kun tiimi toimii hyvin, NYT-yrityksestä voi tulla menestynyt ja jäsenet voivat tienata jopa rahaa lukuvuoden aikana. Tämä lisää usein myös motivaatiota tiimissä toimimiseen! Yhdessä tiimi voi kehittää tuotteen tai palvelun, joka oikeasti kiinnostaa asiakkaita ja jolle löytyy paljon kysyntää. Toimivalla yhteistyöllä tiimi voi parantaa yritystään ja sen toimintaa koko lukuvuoden ajan. 

Yhteistyötaitojen merkitys korostuu myös tulevaisuudessa, kun siirryt työelämään, jatkat opiskelua tai päätät perustaa oman yrityksen. Hyvät yhteistyötaidot auttavat sinua esim. luomaan verkostoja ja uusia kumppanuuksia sekä toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. Työelämässä harvoin tehdään mitään täysin yksin, ja siksi tiimityö on monella alalla yksi tärkeimmistä taidoista. NYT-yritystoiminta ammatillisissa opinnoissa tarjoaa erittäin hyvän tilaisuuden harjoitella näitä taitoja turvallisessa ympäristössä, jossa jokainen saa oppia ja kehittyä omaan tahtiinsa. 

Kirjoittaja: Ulrika Vainionpää, 2. vuoden opiskelija

NYT-yrityspäivät: aamu- ja loppuringit – yrittäjyyttä ja tiimityötä käytännössä

Moikka. Mä olen Melli, ja haluan kertoa teille, miksi NYT-yrityspäivät on yksi parhaista jutuista merkonomiopinnoissa. Niillä tarkoitetaan kolmea päivää, jotka vietetään koululla omissa yrityksissä – ei ole mitään perusluentoja, vaan oikeasti tehdään töitä! Oikea raha liikkuu, ja vain mielikuvitus on rajana, mitä tiimisi kanssa voi tehdä. Mutta jotta homma pysyisi kasassa ja menisi eteenpäin, päiviin sisältyy myös aamu- ja loppuringit. Nämä ovat hetkiä, jolloin me kaikki tiimeissä olevat jaamme päivän suunnitelmat, fiilikset ja opimme toisiltamme. Koko päivän tahti ja energia lähtee näistä hetkistä!

Tiimityö ja projektinhallinta

Päivä alkaa aina aamuringillä, ja se on tärkeä hetki ennen kuin ryhdymme oikeasti hommiin. Aamuringissä kaikki tiimit kokoontuvat yhteen ja jakavat fiiliksiään ja suunnitelmiaan päivän suhteen. Meidän tiimissämme kerromme, mitä jokainen on ajatellut päivän aikana tehdä ja mitä tavoitteita meillä on. Tässä vaiheessa on tärkeää kertoa omat odotukset ja vähän selventää, miten kukin voi edistää tiimin projekteja.

Aamuringin aikana ei ole paineita. Se on enemmänkin hetki, jolloin tiimi voi virittäytyä päivän töihin. Kaikki kertovat omat mietteensä, ja tämä keskustelu vie meidät hyvin alkuun. Samalla kaikki voimme kuulla, mitä muut tiimit aikovat tehdä, ja se voi jopa inspiroida. Yhdessä aamuhetkessä käydään läpi myös mahdolliset ongelmat ja haasteet, joita tiimillä voi olla edessään. Tämä on erityisen tärkeää, koska ei ole mitään kurssitehtäviä, joissa saisi helposti apua opettajalta – tässä pitää osata toimia yhdessä ja ratkaista asiat itse.

Aamuringin jälkeen, noin klo 8.20, siirrymme omiin yrityksiin. Luokkahuoneet on jaettu niin, että useita tiimejä työskentelee samassa tilassa. Meillä on kuitenkin omat tilat, joten voimme keskittyä omaan toimintaamme. Tämä toimii hyvin, koska vaikka työskentelemmekin yhdessä samassa tilassa, voimme silti tehdä omia projektejamme ja keskustella tiimeissämme. Koulun tilat on siis jaettu ja työskentely on suurin osin itsenäistä.

Päivän päätteeksi, yleensä kello yhden jälkeen, pidetään loppuringit. Silloin kaikki tiimit kokoontuvat taas yhteen ja kertovat, mitä kukin on päivän aikana saanut aikaiseksi. Tässä vaiheessa meillä on mahdollisuus kertoa, mitä yrityksen eteen on tehty ja miten olemme edistäneet tiimimme projekteja. Loppuringissä käydään läpi, mitä on opittu ja mitkä olivat päivän tärkeimmät hetket.

Loppuringit voivat olla myös hyvä hetki tuoda esille haasteita, joita on tullut vastaan. Esimerkiksi, jos joku tehtävä ei ole mennyt ihan niin kuin oli suunniteltu, niin sen voi jakaa muiden kanssa. Tällöin tiimi voi saada uusia ideoita siitä, miten ongelma voitaisiin ratkaista. Itse asiassa, loppuringissä on tärkeää kertoa, miten itse on edistänyt tiimin toimintaa ja tuoda esiin oma roolinsa tiimissä. Se auttaa hahmottamaan, miten voisi kehittyä ja miten tiimi voisi toimia paremmin yhdessä.

Joskus loppuringissä saamme myös tehtävän pohtia, mitä olemme oppineet yrityksen pyörittämisestä ja miten aiomme edetä seuraavaksi. Tämä on hyödyllistä, koska se ei vain auta tiimiä heijastamaan päivän tekemisiä, vaan myös valmistautumaan seuraaviin askeliin. Loppurinki on siis ikään kuin päivän raportti ja suunnitelma seuraavalle päivälle.

NYT-yrityspäivät auttavat meitä merkonomiopiskelijoita kehittymään yrittäjinä. Aamuringit ja loppuringit ovat tärkeitä, koska ne tuovat esiin tiimityöskentelyn ja projektinhallinnan perusasioita. Me opimme kuuntelemaan toisiamme, jakamaan vastuita ja suunnittelemaan päivää yhdessä. Samalla opimme, miten tärkeää on tarkastella omaa työskentelyä ja kehittää tiimityötä.

Yrittäjyysopetus käytännössä

Aamuringit auttavat meidät alkuun, jotta meillä on selkeät suunnitelmat päivän tehtäville, ja loppuringit puolestaan auttavat tarkastelemaan, mitä on saatu aikaiseksi. Tämä rakenne tukee yrittäjyystaitojen kehittämistä, koska yrittäjänä pitää osata hallita omaa työtään ja ohjata tiimiä eteenpäin. Kun otetaan vastaan palautetta ja mietitään, mitä on oppinut, voimme kehittyä paremmiksi tiimipelaajiksi ja johtajiksi.

NYT-yrityspäivät ovat todella hyvä kokemus meille merkonomiopiskelijoille. Ne tarjoavat tilaisuuden kokeilla oikeaa yrittäjyyttä käytännössä ja samalla kehittää tärkeitä taitoja, kuten tiimityöskentelyä, projektinhallintaa ja itsensä johtamista. Aamu- ja loppuringit ovat olennainen osa tätä prosessia, koska ne auttavat pitämään meidät kaikki samassa veneessä, sekä antavat tilaa ajatella omaa roolia tiimissä ja oppia toisiltamme. Tällaisella käytännön oppimisella on suuri arvo, sillä se ei ole pelkkää teoriassa harjoittelua, vaan oikeaa omin käsin tekemistä, joka vie meidät kohti yrittäjyyden maailmaa.

Melissa Lamminen, toisen vuoden merkonomiopiskelija


Mitä työssäoppiminen tarkoittaa?

Mitä työssäoppiminen tarkoittaa?

Työssäoppiminen on oppimismenetelmä, jossa opiskelija hankkii ammatillisia taitoja työelämässä käytännön kautta. Se yhdistää teoreettisen opetuksen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen, mikä tarjoaa opiskelijalle ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia työympäristössä. Työssäoppiminen on erityisen keskeinen osa ammatillista koulutusta, mutta se voi olla hyödyllistä myös korkeakoulutasolla ja muissa oppilaitoksissa.

Työssäoppimisen päätavoitteena on varmistaa, että opiskelija saa realistisen käsityksen työelämästä ja kehittää valmiuksia, joita tarvitaan tulevissa työtehtävissä. Tämä oppimismuoto ei ole pelkkää työtehtävien suorittamista, vaan oppimisprosessi, jossa teoria ja käytäntö sulautuvat yhteen.

Miten työssäoppiminen toteutuu?

Työssäoppiminen toteutetaan yleensä osana oppilaitoksen opinto-ohjelmaa. Ennen jaksoa opiskelija, oppilaitos ja työpaikka sopivat yhdessä, mitä tavoitteita työssäoppimiselle asetetaan. Opiskelija saa usein henkilökohtaisen ohjaajan, joka tukee häntä työpaikalla ja auttaa oppimaan uusia taitoja.

Opiskelijan rooli työssäoppimisessa vaihtelee. Aluksi hän saattaa tarkkailla työyhteisön toimintaa ja perehtyä tehtäviin, mutta vähitellen hänelle annetaan enemmän vastuuta. Jakson aikana opiskelija saa käytännön kokemusta, joka syventää oppimista ja valmistaa häntä tulevaisuuden työtehtäviin.

Työssäoppimisen säännöt

  1. Oppimissopimus tai koulutussopimus:
    • Ennen työssäoppimisen aloittamista laaditaan kirjallinen sopimus, joka määrittelee osapuolten vastuut ja velvollisuudet.
    • Sopimuksessa määritellään työtehtävät, oppimistavoitteet ja arviointikäytännöt.
  2. Työaika:
    • Opiskelijan työaika määräytyy työpaikan käytäntöjen mukaan, mutta se ei saa ylittää lainsäädännön määrittelemää enimmäismäärää.
    • Alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden työaikaa koskevat erityissäännökset. He eivät saa tehdä yli yhdeksää tuntia vuorokaudessa tai yli 48 tuntia viikossa.
  3. Seuranta ja ohjaus:
    • Työssäoppimista ohjaavat sekä oppilaitoksen edustaja että työpaikkaohjaaja.
    • Ohjaajien tehtävänä on varmistaa, että opiskelija saa tarvittavan tuen ja palautteen.
  4. Arviointi:
    • Työssäoppimisen lopuksi arvioidaan opiskelijan suoritusta ja oppimistavoitteiden saavuttamista.
    • Arviointi perustuu ennalta sovittuihin kriteereihin, ja se voidaan tehdä yhdessä työpaikkaohjaajan ja oppilaitoksen edustajan kanssa.
  5. Eettiset säännöt:
    • Opiskelijan on noudatettava työpaikan sääntöjä, kuten salassapitoa ja työpaikan käyttäytymissääntöjä.
    • Ammattietiikan ja turvallisuusohjeiden noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Työssäoppimisen hyödyt

Työssäoppiminen tarjoaa monia etuja sekä opiskelijalle että työnantajalle.

  1. Opiskelijan näkökulmasta:
    • Ammatillinen osaaminen: Työssäoppiminen antaa opiskelijalle mahdollisuuden kehittää käytännön taitoja, jotka vastaavat työelämän tarpeita.
    • Itsevarmuus: Oikeissa työtilanteissa toimiminen auttaa opiskelijaa luottamaan omiin kykyihinsä.
    • Verkostoituminen: Työssäoppimisjakson aikana opiskelija voi luoda tärkeitä kontakteja, jotka voivat olla hyödyksi tulevaisuuden työnhaussa.
    • Työelämätaidot: Opiskelija oppii työelämän pelisääntöjä, kuten tiimityötä, vastuullisuutta ja aikataulujen hallintaa.
  2. Työnantajan näkökulmasta:
    • Uudet näkökulmat: Työssäoppijat voivat tuoda työyhteisöön tuoreita ideoita ja innokkuutta.
    • Rekrytointimahdollisuus: Työssäoppimisen avulla työnantaja saa mahdollisuuden tutustua opiskelijan osaamiseen ja harkita häntä tulevaisuuden työntekijäksi.

Haasteet ja niiden ratkaisut

Työssäoppimiseen liittyy myös haasteita. Opiskelija saattaa kohdata työpaikalla tilanteita, joissa tehtävät ovat joko liian haastavia tai liian yksinkertaisia. Tällöin on tärkeää, että työssäoppimisen tavoitteet ja opiskelijan osaamistaso käydään läpi etukäteen.

Työpaikan ja oppilaitoksen yhteistyö on avainasemassa onnistuneen työssäoppimisen takaamisessa. Selkeä viestintä ja ohjauksen tarjoaminen varmistavat, että opiskelija saa jakson aikana riittävästi tukea ja oppii uusia taitoja.

Opiskelijalta puolestaan odotetaan oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta. Työssäoppiminen ei ole pelkästään oppilaitoksen järjestämä jakso, vaan myös opiskelijan oma tilaisuus kehittää itseään ja löytää uusia mahdollisuuksia.

Yhteenveto

Työssäoppiminen on tehokas ja monipuolinen tapa yhdistää teoria ja käytäntö. Se tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden oppia aidoissa työympäristöissä, kehittää ammattitaitojaan ja valmistautua tulevaisuuden työelämän haasteisiin. Samalla se antaa työnantajille tilaisuuden saada uusia näkökulmia ja löytää potentiaalisia työntekijöitä.

Vaikka työssäoppiminen saattaa välillä tuntua haastavalta, sen tarjoamat kokemukset ovat korvaamattomia. Opiskelija saa arvokasta oppia, jota ei voi saavuttaa pelkästään luokkahuoneessa. Työssäoppiminen on siis tärkeä askel kohti ammatillista kasvua ja menestystä työuralla.

Kirjoittanut: Järvinen Oona, toisen vuoden merkonomi opiskelija