Yhteistyötaidot – Kuinka saada NYT-yritys menestymään 

Oletko koskaan miettinyt, mitä kaikkea yrityksen pyörittäminen vaatii?  Se ei ole pelkästään tuotteiden tai palveluiden kehittämistä, vaan siihen liittyy paljon muutakin. Se on esimerkiksi ideointia, myyntiä, markkinointia, budjetointia ja ennen kaikkea yhteistyötä. Meidän koulussamme Mäntässä liiketoiminnan opiskelujen parissa pääset kokeilemaan tätä kaikkea käytännössä NYT-yrittäjänä. 

NYT-yritys on opiskelijoiden yhdessä perustama ja pyörittämä harjoitusyritys, jossa jokainen pääsee kokeilemaan yrittäjän arkea. Opettajat muodostavat opiskelijoista tiimit, joissa työskennellään koko lukuvuoden ajan. Tämä on loistava mahdollisuus oppia työelämän ja yrittäjyyden tärkeitä taitoja, joista yhteistyötaidot ovat yksi tärkeimmistä. NYT-yritystoiminnassa pääsee myös tutustumaan uusiin ihmisiin ja saamaan uusia kavereita. 

Mitä yhteistyötaidot tarkoittavat? 

Yhteistyötaidoilla tarkoitetaan kykyä toimia tehokkaasti ja toimivasti muiden ihmisten kanssa. Ne eivät tarkoita sitä, että juuri sinun pitäisi olla äänessä koko ajan tai toimia tiimin pomona. Sen sijaan kyse on siitä, että pystyt esimerkiksi 

  • kuuntelemaan muita ja antamaan heille tilaa tuoda esille omia ideoitaan 
  • jakamaan omia ajatuksiasi rakentavalla tavalla 
  • ottamaan vastuuta yhteisistä asioista ja tekemään oman osuutesi 
  • ratkaisemaan erimielisyyksiä rauhallisesti ja rakentavasti. 

Kun nämä asiat toimivat, tiimi pystyy luomaan jotain uutta ja toimimaan yhdessä. 

Miksi yhteistyötaidot ovat niin tärkeitä NYT-yrittäjänä? 

NYT-yrityksen pyörittäminen ei ole yksilösuoritus, vaikka jokaista arvioidaankin yksilönä. Jokaisella tiimin jäsenellä on omat vahvuutensa ja roolinsa. Joku voi olla todella hyvä ideoimaan, toinen osaa laskea ja kolmas pystyy myymään melkein mitä tahansa. Kun kaikkien taidot yhdistetään, tiimistä tulee vahva ja yrityksestä mahdollisimman menestyvä. Näin yrityksen jäsenillä on myös mahdollisuudet päästä hyville tienesteille! 

Mutta mitä tapahtuu, jos yhteistyö ei suju? 

  • Tehtävät voivat jäädä tekemättä, jos kukaan ei ota niistä vastuuta. 
  • Ideat voivat jäädä huomaamatta, jos joku ei uskalla sanoa niitä ääneen. 
  • Erimielisyydet voivat kasvaa riidoiksi, jotka vievät aikaa ja energiaa pois oikeista tehtävistä. 

NYT-yrittäjänä oppii, että toimiva yhteistyö on kaiken perusta, aivan kuin oikeassakin yritystoiminnassa. 

Kuinka yhteistyötaitoja voi sitten kehittää NYT-yrityksessä?  

Tässä muutama esimerkki. 

  1. Opettele kuuntelemaan. Kun joku kertoo idean, älä heti hylkää sitä. Mieti, voisiko siitä löytyä jotain kehitettävää. 
  1. Ota oma osasi vastuusta. Jos olet lupautunut hoitamaan jonkin tehtävän, pidä huoli, että teet sen. Tämä kasvattaa myös luottamusta tiimiläisten välillä. 
  1. Puhu suoraan, mutta ystävällisesti. Jos joku asia ärsyttää, siitä kannattaa sanoa. Tee se kuitenkin rakentavasti, älä syyttelevästi. Keskity ratkaisuihin, äläkä vain etsimään syyllistä. 
  1. Kannusta ja tue muita. Jokainen tiimin jäsen on tärkeä. Anna kiitosta, kun joku tekee hyvää työtä ja auta apua tarvitsevaa. 
  1. Ole joustava, sillä joskus suunnitelmat muuttuvat. On tärkeää pystyä sopeutumaan uusiin tilanteisiin. 

Yhteistyöllä saavutetaan enemmän 

Kun tiimi toimii hyvin, NYT-yrityksestä voi tulla menestynyt ja jäsenet voivat tienata jopa rahaa lukuvuoden aikana. Tämä lisää usein myös motivaatiota tiimissä toimimiseen! Yhdessä tiimi voi kehittää tuotteen tai palvelun, joka oikeasti kiinnostaa asiakkaita ja jolle löytyy paljon kysyntää. Toimivalla yhteistyöllä tiimi voi parantaa yritystään ja sen toimintaa koko lukuvuoden ajan. 

Yhteistyötaitojen merkitys korostuu myös tulevaisuudessa, kun siirryt työelämään, jatkat opiskelua tai päätät perustaa oman yrityksen. Hyvät yhteistyötaidot auttavat sinua esim. luomaan verkostoja ja uusia kumppanuuksia sekä toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. Työelämässä harvoin tehdään mitään täysin yksin, ja siksi tiimityö on monella alalla yksi tärkeimmistä taidoista. NYT-yritystoiminta ammatillisissa opinnoissa tarjoaa erittäin hyvän tilaisuuden harjoitella näitä taitoja turvallisessa ympäristössä, jossa jokainen saa oppia ja kehittyä omaan tahtiinsa. 

Kirjoittaja: Ulrika Vainionpää, 2. vuoden opiskelija

NYT-yrityspäivät: aamu- ja loppuringit – yrittäjyyttä ja tiimityötä käytännössä

Moikka. Mä olen Melli, ja haluan kertoa teille, miksi NYT-yrityspäivät on yksi parhaista jutuista merkonomiopinnoissa. Niillä tarkoitetaan kolmea päivää, jotka vietetään koululla omissa yrityksissä – ei ole mitään perusluentoja, vaan oikeasti tehdään töitä! Oikea raha liikkuu, ja vain mielikuvitus on rajana, mitä tiimisi kanssa voi tehdä. Mutta jotta homma pysyisi kasassa ja menisi eteenpäin, päiviin sisältyy myös aamu- ja loppuringit. Nämä ovat hetkiä, jolloin me kaikki tiimeissä olevat jaamme päivän suunnitelmat, fiilikset ja opimme toisiltamme. Koko päivän tahti ja energia lähtee näistä hetkistä!

Tiimityö ja projektinhallinta

Päivä alkaa aina aamuringillä, ja se on tärkeä hetki ennen kuin ryhdymme oikeasti hommiin. Aamuringissä kaikki tiimit kokoontuvat yhteen ja jakavat fiiliksiään ja suunnitelmiaan päivän suhteen. Meidän tiimissämme kerromme, mitä jokainen on ajatellut päivän aikana tehdä ja mitä tavoitteita meillä on. Tässä vaiheessa on tärkeää kertoa omat odotukset ja vähän selventää, miten kukin voi edistää tiimin projekteja.

Aamuringin aikana ei ole paineita. Se on enemmänkin hetki, jolloin tiimi voi virittäytyä päivän töihin. Kaikki kertovat omat mietteensä, ja tämä keskustelu vie meidät hyvin alkuun. Samalla kaikki voimme kuulla, mitä muut tiimit aikovat tehdä, ja se voi jopa inspiroida. Yhdessä aamuhetkessä käydään läpi myös mahdolliset ongelmat ja haasteet, joita tiimillä voi olla edessään. Tämä on erityisen tärkeää, koska ei ole mitään kurssitehtäviä, joissa saisi helposti apua opettajalta – tässä pitää osata toimia yhdessä ja ratkaista asiat itse.

Aamuringin jälkeen, noin klo 8.20, siirrymme omiin yrityksiin. Luokkahuoneet on jaettu niin, että useita tiimejä työskentelee samassa tilassa. Meillä on kuitenkin omat tilat, joten voimme keskittyä omaan toimintaamme. Tämä toimii hyvin, koska vaikka työskentelemmekin yhdessä samassa tilassa, voimme silti tehdä omia projektejamme ja keskustella tiimeissämme. Koulun tilat on siis jaettu ja työskentely on suurin osin itsenäistä.

Päivän päätteeksi, yleensä kello yhden jälkeen, pidetään loppuringit. Silloin kaikki tiimit kokoontuvat taas yhteen ja kertovat, mitä kukin on päivän aikana saanut aikaiseksi. Tässä vaiheessa meillä on mahdollisuus kertoa, mitä yrityksen eteen on tehty ja miten olemme edistäneet tiimimme projekteja. Loppuringissä käydään läpi, mitä on opittu ja mitkä olivat päivän tärkeimmät hetket.

Loppuringit voivat olla myös hyvä hetki tuoda esille haasteita, joita on tullut vastaan. Esimerkiksi, jos joku tehtävä ei ole mennyt ihan niin kuin oli suunniteltu, niin sen voi jakaa muiden kanssa. Tällöin tiimi voi saada uusia ideoita siitä, miten ongelma voitaisiin ratkaista. Itse asiassa, loppuringissä on tärkeää kertoa, miten itse on edistänyt tiimin toimintaa ja tuoda esiin oma roolinsa tiimissä. Se auttaa hahmottamaan, miten voisi kehittyä ja miten tiimi voisi toimia paremmin yhdessä.

Joskus loppuringissä saamme myös tehtävän pohtia, mitä olemme oppineet yrityksen pyörittämisestä ja miten aiomme edetä seuraavaksi. Tämä on hyödyllistä, koska se ei vain auta tiimiä heijastamaan päivän tekemisiä, vaan myös valmistautumaan seuraaviin askeliin. Loppurinki on siis ikään kuin päivän raportti ja suunnitelma seuraavalle päivälle.

NYT-yrityspäivät auttavat meitä merkonomiopiskelijoita kehittymään yrittäjinä. Aamuringit ja loppuringit ovat tärkeitä, koska ne tuovat esiin tiimityöskentelyn ja projektinhallinnan perusasioita. Me opimme kuuntelemaan toisiamme, jakamaan vastuita ja suunnittelemaan päivää yhdessä. Samalla opimme, miten tärkeää on tarkastella omaa työskentelyä ja kehittää tiimityötä.

Yrittäjyysopetus käytännössä

Aamuringit auttavat meidät alkuun, jotta meillä on selkeät suunnitelmat päivän tehtäville, ja loppuringit puolestaan auttavat tarkastelemaan, mitä on saatu aikaiseksi. Tämä rakenne tukee yrittäjyystaitojen kehittämistä, koska yrittäjänä pitää osata hallita omaa työtään ja ohjata tiimiä eteenpäin. Kun otetaan vastaan palautetta ja mietitään, mitä on oppinut, voimme kehittyä paremmiksi tiimipelaajiksi ja johtajiksi.

NYT-yrityspäivät ovat todella hyvä kokemus meille merkonomiopiskelijoille. Ne tarjoavat tilaisuuden kokeilla oikeaa yrittäjyyttä käytännössä ja samalla kehittää tärkeitä taitoja, kuten tiimityöskentelyä, projektinhallintaa ja itsensä johtamista. Aamu- ja loppuringit ovat olennainen osa tätä prosessia, koska ne auttavat pitämään meidät kaikki samassa veneessä, sekä antavat tilaa ajatella omaa roolia tiimissä ja oppia toisiltamme. Tällaisella käytännön oppimisella on suuri arvo, sillä se ei ole pelkkää teoriassa harjoittelua, vaan oikeaa omin käsin tekemistä, joka vie meidät kohti yrittäjyyden maailmaa.

Melissa Lamminen, toisen vuoden merkonomiopiskelija


Mitä työssäoppiminen tarkoittaa?

Mitä työssäoppiminen tarkoittaa?

Työssäoppiminen on oppimismenetelmä, jossa opiskelija hankkii ammatillisia taitoja työelämässä käytännön kautta. Se yhdistää teoreettisen opetuksen ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen, mikä tarjoaa opiskelijalle ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia työympäristössä. Työssäoppiminen on erityisen keskeinen osa ammatillista koulutusta, mutta se voi olla hyödyllistä myös korkeakoulutasolla ja muissa oppilaitoksissa.

Työssäoppimisen päätavoitteena on varmistaa, että opiskelija saa realistisen käsityksen työelämästä ja kehittää valmiuksia, joita tarvitaan tulevissa työtehtävissä. Tämä oppimismuoto ei ole pelkkää työtehtävien suorittamista, vaan oppimisprosessi, jossa teoria ja käytäntö sulautuvat yhteen.

Miten työssäoppiminen toteutuu?

Työssäoppiminen toteutetaan yleensä osana oppilaitoksen opinto-ohjelmaa. Ennen jaksoa opiskelija, oppilaitos ja työpaikka sopivat yhdessä, mitä tavoitteita työssäoppimiselle asetetaan. Opiskelija saa usein henkilökohtaisen ohjaajan, joka tukee häntä työpaikalla ja auttaa oppimaan uusia taitoja.

Opiskelijan rooli työssäoppimisessa vaihtelee. Aluksi hän saattaa tarkkailla työyhteisön toimintaa ja perehtyä tehtäviin, mutta vähitellen hänelle annetaan enemmän vastuuta. Jakson aikana opiskelija saa käytännön kokemusta, joka syventää oppimista ja valmistaa häntä tulevaisuuden työtehtäviin.

Työssäoppimisen säännöt

  1. Oppimissopimus tai koulutussopimus:
    • Ennen työssäoppimisen aloittamista laaditaan kirjallinen sopimus, joka määrittelee osapuolten vastuut ja velvollisuudet.
    • Sopimuksessa määritellään työtehtävät, oppimistavoitteet ja arviointikäytännöt.
  2. Työaika:
    • Opiskelijan työaika määräytyy työpaikan käytäntöjen mukaan, mutta se ei saa ylittää lainsäädännön määrittelemää enimmäismäärää.
    • Alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden työaikaa koskevat erityissäännökset. He eivät saa tehdä yli yhdeksää tuntia vuorokaudessa tai yli 48 tuntia viikossa.
  3. Seuranta ja ohjaus:
    • Työssäoppimista ohjaavat sekä oppilaitoksen edustaja että työpaikkaohjaaja.
    • Ohjaajien tehtävänä on varmistaa, että opiskelija saa tarvittavan tuen ja palautteen.
  4. Arviointi:
    • Työssäoppimisen lopuksi arvioidaan opiskelijan suoritusta ja oppimistavoitteiden saavuttamista.
    • Arviointi perustuu ennalta sovittuihin kriteereihin, ja se voidaan tehdä yhdessä työpaikkaohjaajan ja oppilaitoksen edustajan kanssa.
  5. Eettiset säännöt:
    • Opiskelijan on noudatettava työpaikan sääntöjä, kuten salassapitoa ja työpaikan käyttäytymissääntöjä.
    • Ammattietiikan ja turvallisuusohjeiden noudattaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Työssäoppimisen hyödyt

Työssäoppiminen tarjoaa monia etuja sekä opiskelijalle että työnantajalle.

  1. Opiskelijan näkökulmasta:
    • Ammatillinen osaaminen: Työssäoppiminen antaa opiskelijalle mahdollisuuden kehittää käytännön taitoja, jotka vastaavat työelämän tarpeita.
    • Itsevarmuus: Oikeissa työtilanteissa toimiminen auttaa opiskelijaa luottamaan omiin kykyihinsä.
    • Verkostoituminen: Työssäoppimisjakson aikana opiskelija voi luoda tärkeitä kontakteja, jotka voivat olla hyödyksi tulevaisuuden työnhaussa.
    • Työelämätaidot: Opiskelija oppii työelämän pelisääntöjä, kuten tiimityötä, vastuullisuutta ja aikataulujen hallintaa.
  2. Työnantajan näkökulmasta:
    • Uudet näkökulmat: Työssäoppijat voivat tuoda työyhteisöön tuoreita ideoita ja innokkuutta.
    • Rekrytointimahdollisuus: Työssäoppimisen avulla työnantaja saa mahdollisuuden tutustua opiskelijan osaamiseen ja harkita häntä tulevaisuuden työntekijäksi.

Haasteet ja niiden ratkaisut

Työssäoppimiseen liittyy myös haasteita. Opiskelija saattaa kohdata työpaikalla tilanteita, joissa tehtävät ovat joko liian haastavia tai liian yksinkertaisia. Tällöin on tärkeää, että työssäoppimisen tavoitteet ja opiskelijan osaamistaso käydään läpi etukäteen.

Työpaikan ja oppilaitoksen yhteistyö on avainasemassa onnistuneen työssäoppimisen takaamisessa. Selkeä viestintä ja ohjauksen tarjoaminen varmistavat, että opiskelija saa jakson aikana riittävästi tukea ja oppii uusia taitoja.

Opiskelijalta puolestaan odotetaan oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta. Työssäoppiminen ei ole pelkästään oppilaitoksen järjestämä jakso, vaan myös opiskelijan oma tilaisuus kehittää itseään ja löytää uusia mahdollisuuksia.

Yhteenveto

Työssäoppiminen on tehokas ja monipuolinen tapa yhdistää teoria ja käytäntö. Se tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden oppia aidoissa työympäristöissä, kehittää ammattitaitojaan ja valmistautua tulevaisuuden työelämän haasteisiin. Samalla se antaa työnantajille tilaisuuden saada uusia näkökulmia ja löytää potentiaalisia työntekijöitä.

Vaikka työssäoppiminen saattaa välillä tuntua haastavalta, sen tarjoamat kokemukset ovat korvaamattomia. Opiskelija saa arvokasta oppia, jota ei voi saavuttaa pelkästään luokkahuoneessa. Työssäoppiminen on siis tärkeä askel kohti ammatillista kasvua ja menestystä työuralla.

Kirjoittanut: Järvinen Oona, toisen vuoden merkonomi opiskelija

Erilaiset työssäoppimispaikat

Mihin voit mennä töihin?  

Tässä blogissa kerron minkälaisia TOP-jakso paikkoja voi olla sinun opintojesi matkalla ja mihin sinun olisi mahdollista mennä työssä oppimaan ja mitkä taidot ja osaamiset korostuvat sen alan työ mahdollisuuksista. TOP-jakso paikkoja voi olla yllättäviltäkin aloilta mahdollista saada. 

Mitä mahdollisia paikkoja on 

Asiakaspalvelu ja myyntityö: on yksi yleisimmistä, liiketoiminnan työssä oppimisjakso paikoista on asiakaspalvelu, joka tarjoaa tilaisuuden kehittyä vuorovaikutustaidoissa ja oppia kohtaamaan erilaisia ihmisiä. Kaupan alalla työssä oppija voi työskennellä kassalla, myymälän asiakaspalvelussa tai varastonhallinnan parissa. Näissä rooleissa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan erilaisia myynti harjoituksia, ajattelemaan asiakkaan näkökulmasta ja ongelmanratkaisua. Asiakaspalvelu opettaa myös paineensietokykyä ja joustavuuden taitoja, jotka ovat hyödyllisiä kaikilla aloilla. 

Toimistotyö on erinomainen vaihtoehto opiskelijoille, jotka haluavat keskittyä liiketoiminnan hallinnollisiin osa-alueisiin. Taloushallinnon harjoittelupaikoissa opiskelijat voivat oppia laskutusta, kirjanpitoa, palkkahallintoa ja raportointia. Näissä paikoissa korostuvat tarkkuus, analyyttisyys ja tieto tekninen osaaminen. Lisäksi toimistotyöskentely opettaa ajanhallintaa ja järjestelmällisyyttä, mikä luo hyvän pohjan monille urapoluille liiketoiminnan alalla. 

Digitaalisen markkinoinnin merkitys kasvaa jatkuvasti ja monet työssä oppi paikat liittyvät tänä päivänä kehittyvään internettiin. Harjoittelijat voivat päästä osallistumaan sosiaalisen median kampanjan suunnitteluun, verkkosivujen päivittämiseen tai hakukoneoptimoinnin tekemiseen. Verkkokauppa ja digitaalinen asiakaspalvelu eli sähköisten kanavien kautta tapahtuva asiakaspalvelu tilanteet ovat myös kasvavia alueita. Opiskelijat voivat oppia esimerkiksi tuotehallintaa, tilausten käsittelyä ja asiakaskokemuksen parantamista. Tällaisissa paikoissa korostuu luovuus, tekninen osaaminen ja kyky mukautua nopeasti muuttuviin tilanteisiin. 

Tapahtumatuotanto ja projektityö ovat erikoisempia mutta erittäin antoisia työssä oppi paikkoja. Opiskelijat voivat osallistua esimerkiksi yritystapahtumien järjestämiseen esimerkiksi tuotelanseeraus eli uuden tuotteen tai palvelun julki tuonti asiakkaille, messujen suunnitteluun esimerkiksi messu osaston suunnittelu miltä sen halutaan näyttää asiakkaille tai markkinointi kampanjoiden toteuttamiseen. Tällaiset paikat vaativat hyvää organisointikykyä, yhteistyötaitoja ja kykyä hallita monia asioita yhtä aikaa. Ne opettavat opiskelijalle, miten projektit suunnitellaan ja toteutetaan alusta loppuun, mikä on tärkeä taito monilla aloilla. 

Työssä oppi paikat logistiikan ja varastohallinnan parissa tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden tutustua toimitusketjujen esimerkiksi selvität tuotteiden hinnat ja valmistus prosessin ja otat ne hallintaan. Työ voi sisältää myös tilausten käsittelyä, varastoinnin järjestelyä ja tuotteiden kuljetuksen suunnittelua. Logistiikan rooleissa opiskelijat oppivat ymmärtämään tehokkuuden ja tarkkuuden merkityksen. Ne voivat avata esimerkiksi varastopäällikön, logistiikkakoordinaattorin eli henkilö kuka vastaa logistiikkatoimintojen suunnittelusta, toteutuksesta ja valvonnasta tai hankinta tehtävien urapolulle. 

Missä olin itse töissä? 

Olin itse työssä oppimassa ensimmäisellä vuodella Tokmannilla, jossa pääsin tekemään hyllyjen siistimistä, eli järjesteltiin tuotteet mahdollisimman siististi, jotta ulkoinen näkyvyys olisi asiakkaalle mahdollisimman mielenkiintoinen ja helposti löydettävissä. Tokmannilla pääsi myös purkamaan kuormia, joita yön tai illan aikana on tullut ja niiden hyllyttäminen asiakkaille saataviksi, sekä purkamisen yhteydessä pääsin hälyttämään eli häläröimään kenkiä, laukkuja ja paljon kaikkea muutakin, joka oli tarpeeksi arvokasta hälytettäväksi. Sekä roskien vienti ja pahvien pois heitto oli aktiivisinta päivien aikana. Pääsin myös suunnitteluun mukaan uuden hyllykön järjestelyssä.  

Missä olin toisella vuodella 

Samalla vuodella olin myös työssä oppimassa ABC, jolloin pääsin asiakaspalvelu työhön ja mitä se mahdollisesti on eli pääsin oppimaan kassalla ja opettelemaan muita asiakaspalvelijan työnkuvaan kuuluvia työtehtäviä esimerkiksi vessan siisteys, myymälän kunnossapito ja siisteyden säilyttäminen ja hyllytys. Pääsin harjoittelemaan erilaisien asiakkaiden kanssa toimimista/harjoittelemaan paineessa toimimisessa, kun on uusi ihminen edessä ja oppimaan ottamaan tilauksia vastaan sekä tarvittaessa viedä ne asiakkaalle. Opin myös kuinka tärkeää on luoda yhteys asiakkaan kanssa, jotta palvelu tilanne sujuisi mahdollisimman helposti ja nopeasti asiakkaalle. TOP-paikoissa oppii myös tietyn rutiinin, joka itsellesi kuuluu.  

Lähteet: Top 10 -taidot tulevaisuuden työelämässä 

Merkonomin ammatteja | Perho Liiketalousopisto 

Oma täti ja iskä 

Roosa Vuorinen toisen vuoden merkonomiopiskelija

Askeleet kohti työelämää

Valmistuminen työelämään on monelle opiskelijalle suuri askel, ja se herättää niin odotuksia kuin jännitystäkin. Sasky Mäntän seudun koulutuskeskuksen merkonomiopinnot tarjoavat erinomaisen pohjan uralle liiketoiminnan, talouden ja asiakaspalvelun parissa. Tässä blogitekstissä tarkastellaan, miten merkonomiopinnot valmentavat opiskelijoitaan työelämään ja mitä opiskelijat voivat odottaa valmistumisen jälkeen.

Saskyn merkonomiopinnot, laadukas ja monipuolinen

Sasky Mäntän seudun koulutuskeskus tunnetaan laadukkaasta ja käytännönläheisestä opetuksesta. Merkonomiopinnot ovat suunniteltu niin, että ne antavat opiskelijalle vankan pohjan monilla eri liiketoiminta-alueilla. Merkonomiopinnoissa painotetaan erityisesti asiakaspalvelutaitoja, taloushallintoa, markkinointia ja liiketoimintaa. Opiskelijat saavat syvällistä tietoa liiketoiminnan perusasioista muun muassa NYT-toiminnan ja opetuksen kautta, mutta myös käytännön kokemusta esimerkiksi työssäoppimisen ja projektien kautta.

Opetuksessa yhdistyvät teoria ja käytäntö, ja opiskelijat saavat valmiuksia työskennellä monenlaisissa tehtävissä. Näiden taitojen avulla opiskelijat pystyvät ymmärtämään liiketoiminnan kokonaiskuvaa ja toimimaan erilaisissa tehtävissä organisaatioissa. Erityisesti työelämälähtöisyys on opetuksessa keskeistä. Opiskelijat pääsevät tutustumaan työelämään jo opintojen aikana, ja tekemään opintoihin liittyviä työssäoppimis jaksoja esim. paikallisissa yrityksissä. Tämä luo suoran yhteyden opiskelun ja työelämän välille, mikä on tärkeää valmistumisen jälkeen.

Monipuolisia tehtäviä ja työssäoppimista

Merkonomiopinnot ovat monivaiheiset ja joustavat, mikä mahdollistaa opiskelijoille henkilökohtaisen polun rakentamisen. Opiskelu sisältää luentoja, ryhmätehtäviä, itseopiskelua sekä työssäoppimista. Pääset sisään työelämään esim, CV:n tekemiseen, valmistumalla harjoittelutyöhaastatteluun sekä verkostoitumaan. Yksi keskeinen elementti opinnoissa on työssäoppiminen, joka tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden työskennellä oikeassa työympäristössä ja soveltaa opittua käytäntöön. Työssäoppimisjaksot voivat tapahtua monenlaisissa organisaatioissa, ja näin opiskelijat saavat monipuolista kokemusta eri toimialoilta.

Merkonomiopinnoissa opiskelijat saavat myös henkilökohtaista ohjausta ja tukea opintojensa aikana. Opettajat ja ohjaajat seuraavat opiskelijoiden edistymistä ja auttavat tarvittaessa. Tämä takaa sen, että kukin opiskelija saa tarvittavaa tukea ja voi edetä opinnoissaan omassa tahdissaan. Lisäksi koulutuksessa on mahdollisuus valita erikoistumisalueita, kuten markkinointi, talous, myynti tai logistiikka, mikä antaa opiskelijoille mahdollisuuden syventyä kiinnostuksen kohteisiinsa.

Valmistuminen työelämään

Merkonomiopinnot valmistavat opiskelijat työelämään monin tavoin. Opiskelijat oppivat, kuinka organisaatiot toimivat, kuinka talous ja markkinointi liittyvät toisiinsa ja miten asiakaspalvelu sekä myyntityö tukevat liiketoiminnan kasvua. Koulutus ei pelkästään valmista opiskelijoita teknisten taitojen osalta, vaan myös kehittää heidän vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan, jotka ovat erittäin tärkeitä työelämässä.

Merkonomiopiskelijat saavat myös mahdollisuuden kehittää omaa ammatillista verkostoaan työssäoppimisjaksojen ja muiden työelämään liittyvien tapahtumien kautta. Tällainen verkostoituminen on usein avainasemassa työpaikan saamisessa valmistumisen jälkeen. Opiskelijoilla on myös mahdollisuus työllistyä moniin eri tehtäviin, kuten myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun ja taloushallinnon parissa.

Valmistuminen ja siirtyminen työelämään

Valmistuminen merkonomiopinnoista on monelle opiskelijalle suuri askel kohti työelämää. Kun opinnot ovat ohi, opiskelijat ovat valmiita ottamaan vastaan työtehtäviä monilla liiketoiminta-alueilla. Tarjoama koulutus antaa opiskelijoille paitsi teoriatiedon, myös käytännön taidot, joita tarvitaan työelämässä. Lisäksi opinnoissa hankittu kokemus erilaisten projektien ja työssäoppimisen parissa varmistaa, että opiskelijat pystyvät sopeutumaan nopeasti työelämän vaatimuksiin.

Valmistumisen jälkeen monet opiskelijat siirtyvät suoraan työelämään. Merkonomiopinnoista valmistuneet ovat usein kysyttyjä työntekijöitä, sillä heillä on valmiudet toimia monenlaisissa tehtävissä ja ympäristöissä. Työelämään siirtyminen voi tapahtua monella tavalla: osa opiskelijoista löytää töitä suoraan työssäoppimispaikoistaan, osa taas hakee töitä eri organisaatioista, joissa he voivat hyödyntää koulutuksessa oppimiaan taitoja.

Merkonomiopinnoista valmistuneet eivät ole vain ammatillisesti valmiita, vaan heillä on myös itsevarmuutta ja uskallusta tarttua uusiin haasteisiin. He ovat valmiita tekemään työtä monilla eri liiketoiminta-alueilla ja kehittämään itseään edelleen urallaan.

Merkonomi menestyy työelämässä

Saskyn merkonomiopinnot tarjoavat erinomaisen pohjan työelämään siirtymiselle. Ne tunnetaan käytännönläheisyydestään, ja ne tarjoavat opiskelijoille monipuolista osaamista liiketoiminnan eri osa-alueilta. Opintojen aikana opiskelijat saavat tärkeää kokemusta työelämästä, ja valmistuvat valmiina kohtaamaan työelämän haasteet. Opinnot ovat mahdollisuus ottaa vastuuta omasta urasta ja rakentaa itselle sopiva työelämä. Merkonomiopinnoista valmistuvat ovat hyvin valmistautuneita kohtaamaan työelämän haasteet ja menestymään omilla urillaan.

Ella Nieminen, toisen vuoden merkonomiopiskelija

Opiskelijan matka maailmalle

Haluaisitko lähteä ilmaiselle ulkomaan matkalle vaikkapa Espanjan lämpöön?

Haluatko avata uusia mahdollisuuksia ja polkuja työelämässä lähtemällä ulkomaille töihin?

Mikä on KV-vaihto?

KV vaihto tarkoittaa työssäoppimisjaksoa toisessa maassa, ja se voi olla osa ammatillisia opintoja. Esimerkiksi merkonomiopinnoissa kansainvälinen vaihto voi sisältää työssäoppimista ulkomaisessa yrityksessä, mikä antaa arvokasta kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta. Vaihdon tarkoituksena on tarjota opiskelijoille mahdollisuus syventää osaamistaan, kehittää kulttuurienvälisiä taitojaan ja oppia sopeutumaan uusiin tilanteisiin. Vaihtojakson aikana opiskelijat pääsevät tutustumaan paikalliseen kulttuuriin, ihmisiin ja työelämän käytäntöihin.

Vaihto on myös oiva tilaisuus tutustua liiketoiminnan käytäntöihin eri maissa. Esimerkiksi asiakaspalvelu, markkinointi ja myyntityö voivat näyttää hyvin erilaisilta eri kulttuureissa. Nämä kokemukset antavat opiskelijalle etulyöntiaseman työelämässä, jossa arvostetaan kykyä mukautua erilaisiin toiminta ympäristöihin.

Kuka voi lähteä KV-vaihtoon?

Kansainväliseen vaihtoon voivat osallistua lähes kaikki opiskelijat, jotka ovat mukana vaihto-ohjelmissa. Esimerkiksi ammatillisessa koulutuksessa, kuten merkonomiopinnoissa, vaihto on usein osa opintosuunnitelmaa. Yleisiä vaatimuksia vaihdon hakemiseen on, Opiskelijan aktiivisuus ja motivaatio, Sinun tulee osoittaa kiinnostusta oppia uutta ja edustaa koulua tai oppilaitosta ulkomailla. Hyvä opintomenestys, monet oppilaitokset edellyttävät, että opiskelijalla on hyvä opintosuoritus ja positiivinen asenne. Kielitaito, useimmissa vaihto ohjelmissa vaaditaan riittävä englannin kielen taito, mutta kohdemaan kielen osaamisesta voi olla myös hyötyä. Sopiva ikä- ja koulutusvaihe, vaihto-ohjelmat on suunniteltu eri ikäryhmille

Miten KV-vaihto toimii?

Vaihdon käytännöt vaihtelevat oppilaitoksen ja ohjelman mukaan, mutta prosessi alkaa yleensä hakemisesta. Tässä vaiheessa opiskelija valitsee kohdemaan, johon hän haluaa mennä ja täyttää tarvittavat hakemusasiakirjat. Kun hakemus hyväksytään, opiskelija tekee vaihtoon liittyviä tehtäviä kuten sanastoa, budjettia tai maan kulttuuriin tutustumista.

Itse vaihto sisältää opiskelua tai työssäoppimista kohdemaassa. Opiskelijat saavat tukea sekä lähettävältä oppilaitokselta että kohdemaan organisaatiolta.

Mitä KV-vaihto maksaa?

KV-vaihdon rahoitus on yksi tärkeimmistä kysymyksistä opiskelijoille. Hyvä uutinen on, että useimmat vaihto-ohjelmat tarjoavat taloudellista tukea ja monissa tapauksissa opiskelijan ei tarvitse itse maksaa koko vaihtoa.

Esimerkiksi Erasmus+-ohjelma tarjoaa opiskelijoille apurahan, joka kattaa suurimman osan vaihdon kuluista. Apuraha kattaa mm. matkakustannukset (lentoliput) sekä elinkustannukset kohdemaassa(asuminen, ruoka ja paikallinen liikkuminen)

Apurahan määrä riippuu vaihdon kestosta ja kohdemaan hintatasosta. Tuki riittää kattamaan lähes kaikki kulut, mutta voi tarvita myös omaa säästöä.

Mitä hyötyä KV-vaihdosta on?

KV vaihto tarjoaa opiskelijoille lukemattomia hyötyjä, tässä muutama niistä.

Kielitaidon kehittyminen, vaihdossa oppii käyttämään kieltä arjessa, mikä parantaa sekä suullista, että kirjallista ilmaisua. Kulttuurienvälinen osaaminen, työskentely eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa kehittää kykyä ymmärtää ja arvostaa erilaisia näkökulmia. Ammatillinen kasvu, vaihto voi antaa konkreettisia taitoja ja kokemusta, jotka erottavat työnhakijan kilpailijoistaan työmarkkinoilla. Itsenäisyys ja ongelmanratkaisukyky, vaihto opettaa selviytymään uusissa tilanteissa ja ottamaan vastuuta omasta arjesta

Näiden lisäksi KV-vaihto on ainutlaatuinen mahdollisuus luoda kansainvälisiä ystävyyssuhteita ja verkostoja, jotka voivat olla hyödyllisiä sekä uralla, että henkilökohtaisessa elämässä.

Minne KV-vaihtoon voi lähteä?

Vaihtokohteita on ympäri maailmaa, ja suosituimpia maita ovat Euroopan valtiot, kuten Saksa, Espanja, Italia ja Ranska, mutta myös Yhdysvallat, Kanada ja japani ovat houkuttelevia kohteita. Kohdevalintaan vaikuttavat opiskelijan omat kiinnostuksen kohteet, kielitaito ja oppilaitoksen tarjoamat mahdollisuudet.

KV-vaihto on ainutlaatuinen tilaisuus oppia uutta, kehittää taitojaan ja laajentaa näkökulmiaan. Se ei ole vain osa opintoja, vaan elämänkokemus, joka tarjoaa eväitä tulevaisuuteen. Vaihtoon voi lähteä lähes kuka tahansa opiskelija, joka on valmis ottamaan haasteen vastaan ja edustamaan itseään ja oppilaitostaan ulkomailla,

Jos olet opiskelija ja harkitset KV-vaihtoon lähtemistä, kannattaa ottaa selvää oppilaitoksesi tarjoamista mahdollisuuksista. Vaihtoon lähteminen voi olla yksi elämäsi parhaista päätöksistä.

Minja Lehtonen

toisen vuoden opiskelija

SASKY koulutuskuntayhtymä | #osaavatluovatmaailmoja

Kansainvälinen opiskelijavaihto – Opiskelijanopas

Huippu-urheiluakatemia HUA – Yhdistä urheilu ja opiskelu huipputasolla!

Haluatko yhdistää tavoitteellisen urheilun ja opiskelun huipputasolla? Jos kilpailet omassa lajissasi ja pyrit kehittymään huipputason urheilijaksi, mutta et halua jäädä jälkeen opinnoistasi, Huippu-urheiluakatemia (HUA) tarjoaa täydellisen mahdollisuuden yhdistää molemmat. Sasky Mäntän seudun koulutuskeskus tarjoaa ohjelman, joka mahdollistaa urheilun ja opiskelun yhdistämisen monipuolisella ja joustavalla tavalla – kaikki tämä huipputason valmennuksessa ja opiskeluympäristössä.

Mikä on HUA?

HUA on ainutlaatuinen yhteistyöprojekti, jonka ovat luoneet Sasky Mäntän seudun koulutuskeskus, Mäntän lukio ja paikalliset urheiluseurat. Tämä akatemia on suunnattu nuorille urheilijoille, jotka haluavat kehittyä omassa lajissa ja samalla suorittaa opintonsa. Akatemia ei ole rajoittunut yhteen lajiin, vaan se on avoin monenlaisten urheilulajien harrastajille. Tällä hetkellä ohjelmassa on erityisesti jääkiekkoilijoita ja lentopalloilijoita, mutta myös jalkapalloilijat, salibandyn pelaajat, yleisurheilijat ja monet muut voivat osallistua.

HUA:n ydinajatus on tarjota nuorille urheilijoille mahdollisuus kehittyä lajissaan ilman, että heidän opintonsa kärsivät. Jos tavoitteesi on kehittyä huipputason urheilijaksi ja valmistautua samalla tulevaisuuteen, HUA on täydellinen valinta. Akatemian tarjoama valmennus, joustava aikataulutus ja yhteisöllinen ympäristö tukevat urheilijan kokonaisvaltaista kehitystä.

Harjoitusrytmi ja kehityksen mahdollisuudet

HUA:n harjoitusrytmi on suunniteltu niin, että se tukee urheilullista ja akateemista kehitystä samanaikaisesti. Harjoituksia on kolme kertaa viikossa, ja niiden aikataulut on rakennettu siten, että ne eivät vie aikaa koulupäiviltä. Tämä joustavuus mahdollistaa urheilijoiden keskittymisen sekä urheilullisiin tavoitteisiin että opintoihinsa.

Maanantai klo 14.00–15.30: Kuntosaliharjoitukset Mäntän Liikkeellä. Harjoitus alkaa alkulämmittelyllä, jonka jälkeen urheilijat tekevät oman lajivalmentajansa suunnitteleman kuntosaliohjelman. Tavoitteena on parantaa fyysistä kuntoa ja tukea lajitaitojen kehittymistä.

Torstai klo 8.00–9.30: Lajikohtaiset aamuharjoitukset, joissa eri lajien urheilijat harjoittelevat omissa ympäristöissään – jääkiekkoilijat jäähallilla, lentopalloilijat liikuntasalissa. Muiden lajien urheilijat tekevät omatoimisia treenejä valmentajansa ohjeiden mukaan.

Perjantai klo 12.15–13.45: Monipuolinen ryhmätreeni, joka keskittyy koordinaation ja kehonhallinnan kehittämiseen. Harjoituksessa urheilijat pääsevät myös tutustumaan eri lajeihin, kuten golfin tai itsepuolustuksen perusteisiin, mikä rikastuttaa urheilijan monipuolista osaamista.

Tämä harjoitusrytmi on suunniteltu niin, että se tukee urheilijoiden fyysistä ja henkistä kehitystä, mutta ei vie liikaa aikaa koulutöiltä.

Lentopallon harrastajan kokemus HUA:ssa

Olen harrastanut melkein kymmenen vuotta lentopalloa ja kohta olen ollut kaksi vuotta mukana HUA:ssa. Näin lentopallon harrastajana HUA tarjoaa erinomaiset puitteet kehittyä lajissa. Lentopallo on fyysisesti ja taktisesti vaativa laji, ja HUA:n tarjoamat harjoitukset tukevat erityisesti näitä vaatimuksia. Kuntosaliharjoituksissa olen kehittänyt muun muassa reaktiokykyä, voimantuottoa ja liikkuvuutta – kaikki olennaisia ominaisuuksia, joita tarvitaan lentopallon kaltaisessa nopeatempoisessa lajissa.

Torstaisin pidettävissä lajiharjoituksissa olen syventänyt osaamistani erityisesti tekniikassa – vastaanotoissa, torjunnoissa ja syötöissä. Harjoitusten monipuolisuus takaa sen, että olen kehittynyt sekä yksilönä että osana joukkuetta. HUA:ssa painotetaan myös tiimityön merkitystä ja kenttäkommunikaation parantamista, mikä on erittäin tärkeää joukkueurheilussa kuten lentopallossa.

Yhteisöllisyys HUA:ssa

Huippu-urheiluakatemia HUA on täydellinen mahdollisuus nuorille urheilijoille, jotka haluavat kehittää itseään lajissaan ja samalla suorittaa koulutuksensa. Akatemia tarjoaa erinomaiset puitteet yhdistää urheilu ja opiskelu huipputasolla. Olitpa sitten lentopalloilija, jääkiekkoilija tai harjoittelet muuta lajia, HUA:ssa saat asiantuntevan valmennuksen ja tuen urheilulliseen kehitykseesi. Samalla voit edetä opinnoissasi ja valmistautua tulevaisuuteen.

HUA ei ole vain paikka, jossa urheillaan ja opiskellaan – se on yhteisö, jossa nuoret urheilijat voivat kasvaa, oppia ja tukea toisiaan. Jos olet valmis sitoutumaan tavoitteelliseen harjoitteluun ja kehittämään itseäsi urheilijana ja opiskelijana, HUA on juuri sinulle. Liity mukaan ja vie urheilullinen urasi sekä opiskelusi uudelle tasolle!

Lähteenä käytin Saskyn nettisivuja: Huippu-urheiluakatemia | MSKK | SASKY koulutuskunta­yhtymä

Aino Soilunen, 2. vuoden merkonomiopiskelija

Opiskelijatarina: Martta Romo

Merkonomiopintojen jälkeen ammattikorkeaan ja työssäoppimisjaksolta kesäduuniin

Eihän siitä kauaa ole, kun itse valmistuin liiketoiminnan perustutkinnosta vuonna 2022. Mistäs muualtakaan kuin Mäntän seudun koulutuskeskuksesta. Opinnoista jäi käteen runsaasti perustietoja liittyen liiketoimintaan. Unohtamatta NY-yrityksiä, jotka toivat käytännön osaamista, mitä arvostetaan työelämässä nykypäivänä.

Osana opintoja suoritetaan työssäoppimisjaksot, joissa kerrytetään käytännön osaamista. Hyvin suoritetun harjoittelujakson jälkeen on mahdollisuus työllistyä ja saada suosittelija, joka osaa sanoittaa tekemistäsi. Näin kävi itselleni. Opintojen aikana suoritin ensimmäiset työssäoppimisjaksot kahvilassa ja viimeisen harjoittelun Pohjois-Hämeen Osuuspankissa. Työssäoppimisesta ja kesätöistä on pari vuotta, mutta suosittelijat ja kerrytetty osaaminen mahdollisti nykyisen kesätyöpaikkani Tampereen seudun Osuuspankissa.

Tällä hetkellä opiskelen Tampereen ammattikorkeakoulussa, uudessa monialaisessa koulutusohjelmassa: Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinto-ohjelma. Osana opintoja toteutamme projekteja vaihtuvissa tiimeissä. Ilman Mäntän seudun liiketoiminnan opintoja, tiimityöskentely ja projektiosaaminen ei olisi tuntunut näin luontevalta.

Siksi suosittelen rohkeasti ottamaan haasteita vastaan ja nauttimaan matkasta <3

Martta Romo, Mäntän merkonomi vuodelta 2022

Tehokkaita vinkkejä kesätyöpaikan hakuun

Etsiessäsi kesätyöpaikkaa voit kohdata monia haasteita, mutta samalla se tarjoaa arvokkaita oppimiskokemuksia ja mahdollisuuksia. Kesätyö voi olla ensimmäinen askel työelämään ja tarjota paljon enemmän kuin vain rahallisen palkkion. Se voi auttaa kehittämään tärkeitä taitoja, rakentamaan verkostoja ja antaa arvokasta työkokemusta tulevaisuutta varten. Kesätöistä kummisikin saa omaa rahaa. Selaa eri työnhakusivustoja, yritysten omia sivustoja tai ilmoitustauluja ja hae avoimiin kesätyöpaikkoihin. Tutki myös paikallisia yrityksiä tai organisaatioita, jotka voisivat tarvita kesätyöntekijöitä.

Miten hakea kesätöitä?

Kesätyöpaikan hakeminen kannatta aloittaa hyvissä ajoin. Kesätyöpaikkaa kannattaa hakea kesätyöpaikkaa jo talvella tammi-marraskuussa, sillä suuret työnantajat aloittavat rekrytointinsa alkuvuodesta, mutta monet pienemmät yritykset rekrytoivat kesätyöntekijöitä vasta myöhemmin keväällä. Pienillä paikkakunnilla on yleensä vähemmän kesätyöpaikka tarjontaa, joten siksi kannatta ajoissa hakea kesätöitä.

Mistä hakea kesätöitä?

Kesätöitä voi hakea mistä vaan. Sosiaalinen media on tehokas työnhakuväline. Luo vahva verkkoidentiteetti ja käytä sitä hyväksesi työnhaussa, esim. Omat somet tai mikä vain digitaalinen jälki. Voit hakea töitä myös rohkeasti itse kysymällä paikan päältä, sillä se antaa reippaan kuvan sinusta. Kannattaa käyttää hyväksi perheen, ystävien ja tuttavien verkostoja. Usein kesätyöpaikkoja löytyy suositusten ja suhteiden kautta sekä kannattaa hyödyntää top/tet työpaikkoja, eli kysymällä rohkeasti top/tet paikalta kesätöitä. Osoita aktiivisuutta eli seuraa aktiivisesti eri yritysten ilmoituksia ja hakemuksia. Ole valmis hakemaan erilaisia töitä ja ole avoin uusille kokemuksille.

Minne hakea kesätöihin?

Kesätöitä voi hakea moneen eripaikkaan sillä kaikkia työpaikkoja ei ole pakko ottaa vastaan. Mitä enemmän paikkoja haet, sitä parempi todennäköisyys saada kesätöitä. Jos ensimmäisestä paikasta ilmoitetaan, että ei oteta töihin on hyvä olla enemmän kuin yksi hakemus. Hae töitä mihinkä vain itse haluat. Rohkeasti vain moneen eri paikaan hakua. Älä ronkeloi kesätyössä vaan käsittele erilaisia kesätyövaihtoehtoja, kuten kesäleirit, kaupan ala, matkailu- ja ravintola-ala, teknologia-alan työpaikat ja muut mahdollisuudet. Ole siis valmis harkitsemaan erilaisia työmahdollisuuksia. Ole avoin, vaikka se ei olisi unelmatyösi. Pohdi myös niiden hyötyjä ja mitä oppia eri aloilta voi saada.

Millainen kesätyöhakemus?

Joillakin organisaatioilla tai yrityksillä voi olla nettisivuilla valmis kesätyöhakupohja. Kaikilla organisaatioilla tai yrityksillä ei ole, joten siksi ihan paikanpäältä voi käydä kysymässä kesätyöpaikkaa. Taikka sitten laittaa organisaatiolle tai yrityksille sähköpostissa kesätyöpaikka hakemus. Luo selkeä hakemus. Korosta siinä koulutustasi, aiempaa työkokemustasi tai harrastuksiasi, jotka voivat olla hyödyllisiä kyseisessä työssä. Mukauta kaikkia hakemuksia työhön sopivaksi. Ole valmis myös työhaastatteluun sillä joissain työpaikoissa on työhaastattelu. Joten valmistaudu siihen huolella, mieti mitä he voisivat kysyä ja ole reipas työhaastatellussa koska se antaa sinusta ensivaikutelman. Kaikissa työpaikoissa työhaastettelua ei ole . Ole siis valmis kertomaan omista vahvuuksistasi ja siitä, miksi haluat kyseisen työpaikan.

Miksi hakea kesätöitä?

Kesätyö tarjoaa mahdollisuuden ansaita omaa rahaa. Tämä voi opettaa vastuullisuutta rahankäytössä. Kesätyö tarjoaa tärkeää työkokemusta. Se voi olla ensimmäinen askel työelämässä ja auttaa oppimaan ammatillisia taitoja, kuten tiimityötä, aikatauluttamista ja vastuun ottamista. Joskus kesätyö voi avata oven pidemmälle työpaikan saamiselle. Hyvin suoritettu kesätyö voi johtaa tarjoukseen jatkotyömahdollisuuksista tai suositukseen tuleville työnantajille. Kesätyö on siis paljon enemmän kuin vain rahan ansaitsemista, se voi olla arvokas askel kohti itsenäisyyttä, ammatillista kasvua ja tulevaisuuden uramahdollisuuksia. Kesätöistä saa todella hyviä kokemuksia ja etenkin työ kokemuksia.

Lisää vinkkejä Kestyöpaikanhakuun täältä

Mäntän merkonomit,

Kirjoittaja, Pyry Suoranta

2 vuodenmerkonomi opiskelija

Vinkit mieluisan työssäoppimispaikan löytämiseen

Tuskaa, ärsytystä, paineita, stressiä, rajallinen aikataulu – näihin saattaa törmätä, kun hakee työssäoppimispaikkaa esimerkiksi liian myöhään, että tulee kiire hankkia työssäoppimispaikka itselle. Voisiko kuitenkin edellä mainittuja tunteita vähentää hankkimalla aikaisemmin työssäoppimispaikka? Pohdin asiaa kirjoituksessani sekä annan 5 vinkkiä helpottamaan työssäoppimispaikan hakua.

Minne kannattaa mennä työharjoitteluun?

Kannattaa hankkia ensimmäiseksi kerraksi sellainen paikka, jossa olet käynyt useasti tai johon olet haaveillut pääseväsi töihin. Esimerkiksi asiakaspalvelun ja työyhteisössä toimimisen tutkinnon osien kannalta pääsee oikeastaan mihin vain, työssäoppimispaikka voi olla ruokakauppa, tavarakauppa, joku pieni puoti, kahvila tai ihan mikä vaan, missä pystyy suorittamaan edellä mainitut tutkinnon osat.

Toisena ja kolmantena vuotena kannattaa hankkia sellainen paikka, missä onnistuu omien tutkinnon osien suorittaminen. Markkinointiviestinnän sisällöntuotannon, yrityksessä toimimisen sekä tuloksellisen toiminnan tutkinnon osia kannattaa suorittaa hieman pienemmässä yrityksessä, mieluiten kahvilassa, pienessä puodissa tai muussa pienessä yrityksessä. Myynnin ja projektissa toimimisen tutkinnon osat taas kannattaa suorittaa paikassa, jossa onnistuu esimerkiksi tietyn tuotteen myynti ja projektin toteutus, joka voi olla esimerkiksi työpaikalla tapahtuva maistelupisteen pitäminen.

Kuinka hankkia työssäoppimispaikka?

Se kannattaa hankkia niin, että menet paikan päälle kysymään, olisiko heille mahdollista tulla työssäoppimisjaksolle tietystä päivämäärästä tiettyyn päivämäärään ja esittelet itsesi sekä mitä tutkinnon osia sinun pitää suorittaa. Jos et pysty menemään paikan päälle, soita tai laita sähköpostia yritykseen! Muista ottaa yrityksen tietoja ylös ja toimita ne opettajallesi, jotta hän pystyy tekemään sopimuksen.

Työssäoppimispaikan löytäminen voi olla vaikeaa, jos asuu pienellä paikkakunnalla, oman alan ryhmä on niin iso, että paikat menevät liian äkkiä, tai omiin tutkinnon osiin sopivaa paikkaa ei löydy omalta asuinpaikkakunnalta. Paikan etsiminen kannattaakin aloittaa ajoissa, jotta haluamasi paikkaa ei viedä nenän edestä. Mitä aikaisemmin olet liikkeellä, saat taatusti paikan, koska jos tieto tulee ajoissa yritykselle sinun kiinnostuksestasi mennä siihen tiettyyn yritykseen työharjoitteluun, he osaavat varautua siihen tarpeeksi ajoissa ja sanoa paremmin, pääseekö sinne harjoitteluun.

Omat kokemukseni työssäoppimispaikan etsimisestä

Itse ensimmäisenä vuonna hankin merkonomiopintoihin liittyvän työssäoppimispaikan tammikuussa, kun jakso alkoi maaliskuussa. Olisin voinut hankkia sen jo esimerkiksi joulukuussa, mutta tammikuu riitti hyvin paikan hankkimisajankohtaan, kun työssäoppimisjakso alkoi hiihtoloman jälkeen! Sain paikan heti eikä yrityksen päällikkö epäröinyt ollenkaan, vastasi heti, että kyllä se onnistuu, tule ihmeessä!

Kuvan lähde: Office kuvapankkikuvat

Vinkit työssäoppimispaikan hakemiseen:

  1. Valmistaudu paikan kysymiseen hyvissä ajoin kirjoittamalla kaikki tarvitsemasi tiedot ylös, mitä sinun tarvitsee tietää yrityksestä, jotta voit välittää tiedot opettajalle. Valmistaudu myös esittelemään itsesi ja antamaan tietoja sinusta yritykselle.
  2. Listaa itsellesi ylös 10 yritystä, joihin olet haaveillut meneväsi töihin tai jotka ovat mieleisiä. Valitse niistä 5 parasta, jotka voisivat olla mahdollisia ja itselle mieleisiä ja listaa ne tärkeysjärjestykseen.
  3. Lähde kysymään paikkaa listan parhaimmasta huonoimpaan. Jos saat paikan heti ensimmäisestä paikasta, ota se vastaan ja toimita tiedot yrityksestä opettajalle.
  4. Hanki paikka viimeistään kuukausi ennen työharjoittelun alkua, mutta mielellään jo kaksi kuukautta aikaisemmin.
  5. Kun menet paikan päälle kysymään paikkaa, pukeudu siististi ja ole oma itsesi, esitä kysymys rauhallisesti. Epäsiistinä ja hätäilemällä ei kannata paikkaa kysyä, se ei anna hyvää vaikutusta. Onnea paikan löytämiseen!

Aiheesta muualla: https://www.akavanerityisalat.fi/nain_vaikutamme/opiskelija_jasenena/tyoharjoittelut/kuinka_hankin_tyoharjoittelupaikan