Tarinat & päivitykset

Ranska À la Carte

Vietimme Bistro Intolassa viiniviikkoa ja palvelimme ranskalaisia à la carte annoksia pöytiin.

Sali koristettiin hienoksi, jotta asiakkailla olisi mukava olla. Tunnelma oli rauhallinen. Asiakkaat otimme vastaan ja saatoimme pöytiin. Tarjoilijat saivat opetella viinien tarjoilua asiakkaille.

Kokit tekivät loistavaa työtä ja ruuat tulivat nopeasti asiakkaille. He valmistivat etanoita, bouillabaissea, ratatouillea ja ankankoipea. Jälkiruokana kokit tekivät suklaafondantia ja creme bruleeta. Ranskalaisena juomana meillä oli JP Chenet punaviini, josta alkoholi oli poistettu.

Matkamessut 18.1.2024

Olimme vierailulla 18.1.2024 Matkamessuilla Helsingin messukeskuksessa koko luokan kanssa.

Messuilla pääsimme tutustumaan erilaisiin yrityksiin, sekä palvelun tuottajiin. Paikalla oli monia tunnettuja kansainvälisiä yrityksiä.
Messuilta löytyi mm. Laivayhtiöiden-, lentoyhtiöiden-, hotelli ketjujen-, sekä ravintola-alan yrityksiä.

Omasta mielestämme messut olivat hyvin mielenkiintoinen kokemus ja oppilaille välittyi paikan päällä perinteinen messutunnelma.

Lempi muistomme oli ottaa #hylfie Tallink Silja Linen maskotin Harri Hylkeen kanssa!

Terkuin, Jutta TARJ22, Janna VAST22, Vilma KOKKI21

Merenelävät

Bistro Intolassa vietettiin merenelävät-viikkoa. Tarjoilimme mereneläviä ala-carte muodossa asiakkaillemme.

Keskiviikkona 22.3 alkuruokina oli bouillabaissea ja kirjolohirullia. Pääruokina oli haudutettuja sinisimpukoita ranskalaisten ja majoneesin kera sekä savustettua lohta, perunalunta ja hollandaise-kastiketta. Jälkiruokana oli mansikkaleivos

Torstaina 23.3 alkuruokina oli rapukeittoa ja kuorrutettuja simpukoita. Pääruokina oli jättikatkarapupastaa ja teriyaki-lohta kasvispaistoksella. Jälkiruokana oli tarjolla maitosuklaamoussea.

Kansainvälistä yhteistyötä – Irlanti
International co-operation – Ireland

Digital futures

Bistro Intolassa vietettiin maaliskuun puolivälissä Irlanti-teemaviikkoa. Tarjoilimme irlantilaisia ruokia noutopöydästä. Menua suunnitetiin yhteistyössä irlantilaisen yhteistyökoulun, Dunboyne gollegen catering-tiimin kanssa. Tutustuimme ja keskustelimme heidän kanssaan digitaalisessa oppimisympäristössä Teamsin välityksellä ja käänsimme heidän lähettämänsä reseptit englannin kielestä suomeksi.

We spent an Irish-themed week In Bistro Intola halfway through march. We served Irish foods from a buffet. The menu was planned with Dunboyne college´s catering team. We got to know each other through Teams calls and we translated their recipes from English to finnish and of course we translated our recipes to English for them.

Tarjoilimme keskiviikkona 15.3.23 lounasaikaan noutopöytälounaan, mutta torstaina 16.3.23 meillä oli yksityistilaisuus illalla.

We had the restaurant open on Wednesday 15th of March 2023 as a buffet, but we had a private occasion on Thursday 16th of March 2023 and we were working during the evening for our customers.

Alkuruokana oli irlantilaista perunakeittoa, vihreää salaattia, pastasalaattia, katkarapusalaattia ja Irish Boxtyä – irlantilaisia perunapannukakkuja. Pääruokana taas oli Fishermanin turskaa, olut-juustodippiä, perunamuusia, lihakastiketta, lisukkeena mehevää Bacon & Cabbagea.

Jälkiruokana oli tarjolla Guinness-suklaakakkua, Baileyskakkua, hedelmäkakkua ja Irish cream-trifleä.

As a starter we had potato soup, green salad, pasta salad, shrimp salad and Irish Boxty.

As our main course we served Fisherman´s cod, beer-cheese dip, mashed potatoes, meat sauce and delicious Bacon & Cabbage.

For dessert we had Guinness-chocolate cake, Baileys cake, fruit cake and Irish cream-trifle.

It was really fun working together for that week and each one of us learned something new that week!

Rekry-messut ja yritysvierailut Tampereella

Aperitiivinä oli persikka-russian jonka jälkeen antipastoina tarjoilimme salamia, ilmakuivattuun kinkkuun käärittyjä marinoituja hunajamelonin paloja, mozzarellapalloja, kirsikkatomaatteja, oliiveja ja basilika öljyä. Lisäksi vielä vihersalaattia ja mozzarellasalaattia. Pääruokana meillä oli Pancettaan käärittyä broilerin filettä, marsalakastiketta, parmesaanirisottoa, munakoisopyrettä, paahdettuja viinirypäleitä ja tofu-pähkinäpihvejä. Jälkiruokina tarjoilimme torta della nonnaa mansikka semi-freddon kera. Toisena jälkiruokana oli creme caramel eli karamellivanukas.

Keskiviikkona alkuruoka oli buffetissa ja pää- ja jälkiruoat tarjoiltiin pöytiin. Torstaina meillä oli iltatilaisuus, jossa alkupalat nautittiin jaettavilta vadeilta ja pää- ja jälkiruoka palveltiin ala carte tarjoiluna.

Broileriin laitettiin suolaa ja pippuria jonka jälkeen se vakuumipakattiin ja sitten se kypsennettin sirkulaattorilla, myöhemmin broilerit käärittiin pekoniin ja ne paistettiin kauniin värisiksi. Torta della nonna on sitruuna torttu jossa on rapea pinta ja sen täytteenä on sitruuna kiisseliä.

Ilta tilaisuus sujui todella hyvin, ruoat saivat paljon kehuja ja tarjoilukin sujui sulavasti. Kiitos vielä asiakkaillemme!

Keskiviikkona helmikuussa koulullamme oli Rekry-messut. Messuilla näytteilleasettajina oli eri alojen yrityksiä ja he markkinoivat mm. kesätyöpaikkoja nuorille ja opiskelijoille. Ravintola-alan opiskelijoiden tehtävänä oli hoitaa kahvitarjoilut näytteilleasettajille. Olimme paikalla klo 11.00-15.00, valmisteluihin meni koko aamupäivä.

Torstaina olimme opintoretkellä Tampereella, vastaanottovirkailijatiimin kanssa, eli Auroran, Jannan sekä opettajamme Anun kanssa. Kävimme Tornihotellissa, Lapland Hotels Arenaalla ja Holiday Clubissa. Päivä oli onnistunut sekä erittäin mukava.

Tornihotellissa saimme opastetun kierroksen hotellin työntekijältä Samilta. Tornihotellissa kuulimme paljon Tampereen ja hotellin historiasta. Hotelliin oltiin haluttu tuoda Tamperelaisuutta esille sekä viereisen juna-aseman historiaa. Hotellissa oli paljon taidetta ja eri muusikoiden, kuten Juice Leskisen tavaroita. Tornihotelli on 88 metriä korkea ja siinä on 25 kerrosta. 24 kerroksessa on sviitit ja se on korkein kerros Tampereella, missä pystyy majoittumaan. Hotellihuoneita tornissa on noin 350.

25-kerroksessa on Moro Sky Bar, joka toimii aamupalapaikkana, ravintolana sekä baarina. Siellä on ulkoterassi joka on lasitettu ja sinne voi mennä kuka vaan ihailemaan maisemia. Moro:sta voit myös löytää Tamperelaisten olympiavoittajien kuvia seinältä.

Lapland Hotels Arena on suht. uusi hotelli. Meille hotellia esitteli vastaanottovirkailija Ville. Hotelliin ollaan haluttu tuoda lappilaista koristusta kaupungin keskelle, esim. Poro patsaita ja sarvia, hotellissa soi myös lappilaista musiikkia. Hotellissa on huoneita, josta näkee suoraan areenalle. Hotellissa oli erittäin hienot hotellihuoneet.  Kaikissa huoneissa jatkui samanlainen sumuinen teema. Lapland Hotels Arenalla on hotellihuoneita noin 250.

Holiday Clubissa vierailu oli omatoiminen, näimme hieman kylpylää sekä yleisiä tiloja. Olisi ollut kivaa nähdä hotellista enemmän.

Päivä oli kerrassaan hieno ja opettavainen!

Pihviviikko

Viikko 4.

Tällä viikolla meillä oli pihviviikko, jossa tarjoilimme alkuruoaksi sipulikeittoa ja tartar pihviä. Pääruoaksi meillä oli entrecotea ja lampaan paistia timjamikastikkeella. Jälkiruokana taas oli creme brüleé ja sitruunapiirakkaa.

Ranskalaista sipulikeittoa gratinoidun leivän kera

Keskiviikkona meillä oli normaali pop up päivä, mutta torstaina oli iltana palvelimme kolmen ruokalajin illallisen 20 henkilön ryhmälle.

Opettelimme punaviinin tarjoilua, joka sujui todella jo mukavasti!

Sveitsi pop up

Vko 3.
Tällä viikolla meillä oli Sveitsi viikko, jossa tarjoiltiin alkuruoaksi juustokeittoa ja aurajuustoetanoita. Pääruoaksi meillä taas oli Tofu-pähkinäpihvejä ja sveitsinleikettä röstiperunoiden kera. Jälkiruokana oli suklaabrownieita .

Keskiviikkona pääsimme toteuttamaan bankettitarjoilua ja meillä oli myös kuohuviinien ja valkoviinien tarjoilua.

Suurin osa meistä oppi kaatamaan viiniä ihan ensimmäistä kertaa asiakkaille ja se sujui yllättävän hyvin.

Keskiviikkona meillä oli yksityistilaisuus ja torstaina taas normaali pop-up päivä.

Torstaina meillä oli 32 asiakasta, joten tekemistä kyllä riitti kaikilla. Opimme hallitsemaan suuremmalle asiakasmäärälle tarjoilua.

Ammattipäivät 2022

Tällä viikolla vietimme ammattipäiviä ja lähiseutujen peruskoulujen ysiluokkalaiset tulivat vierailemaan Mäntän seudun koulutuskeskukseen. Me tutor-opiskelijat kierrätimme heitä erilaisilla pisteillä ja kerroimme ravintola- ja cateringalasta.  Meillä oli viisi toimintapistettä jotka olivat: kahvio, baariluokka, keittiö, ravintolasali ja teorialuokka.

Kahviossa tehtiin erikoiskahveja, jääkahvia ja kerrottiin toiminnasta. Baariluokassa valmistimme vesimelonirussian-drinkin ja esittelimme luokkaa. Keittiössä Jenni liekitti crepes suzettes- lettuja ja sen jälkeen söimme niitä. Ravintolasalissa oli työvälineiden tunnistuskilpailu ja palkitsimme parhaat. Teorialuokassa esitelimme ravintola-alaa yleisesti  ja pidimme tietovisan.

Saimme oppilailta ja opettajilta hyvää palautetta.

INTO-leiri

Kokki-, tarjoilija- ja vastaanottovirkailijoiden INTO-leiriviikolla perustettiin tiimeille omat NY-yritykset. Leiriohjelmassa oli mm. ryhmäytymistä, tiimien välinen perinteinen täytekakkukilpailu ja opiskelijoiden järjestämä tyhy-retki letun paistoineen Mäntän vuoressa.

Luokkaretki Tampereella

Suunnittelimme tiimeittäin Tampereen reissun. Jokainen tiimi valitsi haluamansa vierailukohteen ja otti yhteyttä yrityksiin, jos valitsi jonkun yrityksen. Päädyimme aloittamaan päivän piknikillä Pyynikin uimarannalla. Otimme piknikille eväät mukaan ja nautimme aamupalan siellä.

Lounasaikaan siirryimme Panimo ravintola Plevnaan. Panimossa katsoimme videon sen historiasta, perehdyimme oluen valmistamiseen ja samalla pääsimme maistamaan herkullista pyttipannua.

Iltapäivällä menimme yritysvierailulle Näsinneulaan nauttimaan pullakahvit ja pääsimme tutustumaan ravintolan toimintaan ja kuulemaan vähän Särkänniemen ja Näsinneulan ravintolan historiasta.  Tiesitkö, että pyörivä ravintola pyörähtää täyden näköalakierroksen 45 minuutissa?

Näsinneulasta avautuu upea 360 maisema yli Tampereen.

Opintojen jälkeen

Keväällä 2022 ravintola- ja cateringalan opinnoista valmistuu sekä kokkeja että tarjoilijoita. Valmistuvat opiskelijat kertovat alla tulevaisuuden suunnitelmistaan ja haaveistaan ammatillisten opintojen jälkeen. Alla opiskelijoiden ajatuksia tulevasta. Tässä toukokuussa minä valmistun ammattikoulusta. Olen saanut kokin ammatin. Tällä hetkellä kannattaa miettiä, miten edetä. Ensin haluan saada kesätyöpaikan. Sitten aukeaa mahdollisuus opiskella ruokapalvelujen ammattitutkinto, suurtalouskokiksi. Täällä voi opiskella koko tutkinnon tai tutkinnon osa. Sen jälkeen haluan saada vakituisen työpaikan.  -Nina

Suunnitelmat on vielä kovin auki, vieläkin on hankalaa käsittää, että valmistuu.
Töitä tältä alalta on helppo löytää ja töihinhän sitä eksyy valmistumisen jälkeen, kesä ja syksy on jo täyteen pakattuja.
Oma ensimmäinen ammatti ja ala on rakas ja työnteko kivaa sekä se ”oma”, mutta jatko-opiskelu olisi kyllä kivaa myös. Sitä miettii mihinkähän lähtisi seuraavaksi, kenties lentoemännäksi, urheilu hierojaksi vai kenties jotain ihan muuta. Tässä vaiheessa on vielä mahdotonta tietää mihin kaikkialle tulee eksyttyä, mutta toivon mukaan mahdollisimman moneen asiaan ja kokemukseen.
-Milla
Opintojen jälkeen en ole varma, mitä teen, koska en ole vielä miettinyt sitä. Käyn ehkä Ruotsissa isoveljeni ja äitini kanssa.
-Markus

NY-yrityksen lopettaminen

Yrityksen lopettamiseen kuuluu:

Päättämiskokous, tilintarkastus, myyntiraportti, vuosikertomus, Ny-yrityksen kirjanpito, tilin lopetus ja rahanjako

Milla: Yrityksen lopettaminen tottakai tuo esille hiukan stressiä ja paperitöiden teko mietityttää, mutta niiden tehdessä on hauskaakin. Tuo esille tiimitoimimista ja luo yhteinäisyyden tunnetta. Hommat luistavat hyvin ja nopeasti, jos jokainen tekee oman osansa ja tiiminä onkin yrityksen lopettaminen on paras osuus, siinä näkee mistä ollaan lähetty ja mitä ollaan saatu aikaan. Työt menee nopeasti, jos jaksaa keskittyä, mutta keittiön toimintaan tottuneena on välillä hiukan hankalaa istua aloillaan niin kauan. Positiivisia puolia on juuri yrityksen pyörittäminen, asiakaskokemukset ja yhteiset projektit ja niiden loppuun saaminen. Loppujen lopuksi todella opettavainen ja kokemus mitä muistella tulevaisuudessa.

Silja: paljon paperitöitä, stressaavaa.

Vapputori

Aloitimme valmistelemaan vapputoria 6 viikkoa ennen itse tapahtumaa. Teimme aluksi paperihommia, esim. laskimme raaka-aineet, etsimme reseptit, suurensimme tai pienensimme ohjeet, jos oli tarve. Sen jälkeen harjoittelimme munkkien paistoa ja tulostimme tekemämme raaka-aine selosteet. Tuotepakkaukset olivat valmiina käytettäväksi. Teimme mainokset kauppoihin ja sosiaalisiin medioihin. Lopuksi teimme tuotteet ja myimme ne tilauksesta asiakkaille. Päivät menivät hyvin ja nopeasti.

Parsaviikko, vko 13

Vastuussa oli tiimi 1 Cook master.

Tiistaina 29.3. Bistro intolassa oli iltatilaisuus.

Tiistain menu:

Alkuruoka: Parsakeitto
Pääruoka: Confit ankankoivista, timjamikastike, lintuperunat, pekoniparsaa ja kukkakaalisose
Leipä: Sekaleipä ja vehnäsämpylä
Jälkiruoka: Suklaafondant ja vanilijajäätelö

Keskiviikon menu 30.3.

Alkuruoka1: parsakeitto
Alkuruoka2: Lohi-kuhaterriini, tillimajoneesi, kirjolohenmäti ja tilliä
Pääruoka1: Confit ankankoivista, timjamikastike, lintuperunat, pekoniparsaa ja kukkakaalisose
Pääruoka2: Kevyesti savustettua lohta, choronkastike, macaire-perunat, pekoniparsaa ja kukkakaalisose
Leipä: Sekaleipä ja vehnäsämpylä
Jälkiruoka1: leipäjuustoa lakkakermassa, lakkahilloa ja koristeena kukkia
Jälkiruoka2: suklaafondant ja vanilijajäätelö

Koko viikon ruoat tarjoiltiin pöytiin. Lohi-kuhaterriini oli hyvää, pääruoan kevyesti savustettu lohi oli maukasta, leipäjuusto lakkakermassa oli erinomaista ja suklaafondant vei kielen mennessään.

Työrauha keittiössämme oli erinomaisen rauhallista.

Iltatilaisuus sujui todella hyvin, ruoat saivat kehuja ja tarjoilu oli sujuvaa. Kiitos asiakkaillemme!

Tiimi Prikkataitajat:

Palvelimme asiakkaitamme kolmen ruokalajin illallisella ja lounaalla. Tiistaina osa opiskelijoista pääsi ensimmäistä kertaan työskentelemään oppilaitoksemme iltatilaisuudessa. Vierailijoita oli reilu 20 henkilöä. Saimme esitellä illan menun, hoitaa itsenäisesti illallisserviisin ja pääsimme oppimaan paljon uutta yksityistilaisuuksien järjestämisestä. Harjoittelimme myös tarjoilua yhtäaikaisesti isolle pöytäseurueelle.

Harjoittelimme viinien ja siiderien tarjoilua ja opimme uusia tarjoilutekniikoita. Iltatilaisuus oli erityisen mukava hoitaa.

Italialainen ruoka, vko 12

Vastuussa oli Tiimi 3 Noble Food.

Iltatilaisuus sujui todella hyvin, ruoat saivat paljon kehuja ja tarjoilukin sujui sulavasti. Kiitos vielä asiakkaillemme!

Pihviviikko 10

Viikolla 10 meidän teemana Bistro Intolassa oli pihviviikko. Meillä oli á la carte menussa raaka-aineina ankanrintaa, karitsan paahtopaistia, naudan ulkofileetä, Tourdenos Rossinia ja broileria. Annokset olivat kauniita ja ruoat maistuivat hyviltä. Asiakkaita oli paljon ja sali oli molempina päivinä täynnä. Menun hintaan sisältyi lasillinen saksalaista Merlot -punaviiniä. Asiakkailta tuli ruoasta ja palvelusta hyvää palautetta.

Ruoka onnistui ja oli maukasta.

Merenantimet, vko 8

Viikolla 8 vastuuvuorossa oli Tiimi 1 Cook Master, meillä oli aiheena kalaviikko. tarjoilimme á la carte-annoksia, eli valmistettiin lautasille annoksia tilausten mukaan.  Valmistimme kalaa mm. Kuhaa Orly, eli friteerattua kuhaa sekä kermassa haudutettua kuhaa. Alkuruokana oli Toast Skagen – katkarapu täytteinen voileipä, jossa oli myös savulohimoussea.

Viikko meni hyvin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä. Kiitos avustavalle tiimille, he auttoivat todella hyvin.  Salilla tunnelma oli mukava ja kaunis.

Äyriäiset, vko 7

Viikolla 7 vastuutiimin Noble Food Ny:n teemana oli äyriäiset. Tällä kertaa oli Ala Carte, eli ruoat suunniteltiin ja valmistettiin lautasille tilausten mukaan. Pääraaka-aineina oli sinisimpukat, kampasimpukat, lohi, kuha ja katkaravut. Ruokalajeissa oli vivahdusta Ranskasta ja asiakkailta tulikin siitä palautetta “Kuin olisi ollut Ranskassa syömässä”.

Esimerkkejä asiakkaiden lemppareista: keskiviikkona tähtenä oli bouillabaisse, torstaina katkarapukeitto. Bouillabaisse on ranskalainen kalakeitto, joka sisältää fenkolia, kalaa, simpukoita, katkarapuja. Keiton koristeet olivat ihanat: kevyesti paistetuttuja kampasimpukoita ja katkarapuja.

Ruoasta tuli hyvää palautetta ulkonäöstä sekä mausta siitä olemme todella ylpeitä. Viikko mahdollisti monen uuden asian oppimisen, uutena tuli muun muassa kalan savustaminen ja simpukoiden kypsentäminen ja käsittely. Katkarapukeitto ihan helppo valmistaa, vaikka herkullinen maku antaakin hankalamman kuvan valmistamisesta.

Tunnelma oli iloinen ja rauhallinen keittiössä ja viikko meni todella hyvin. Suuri kiitos asiakkaille, avustavalle tiimille, sekä ihanille tarjoilijoillemme!

Street food, vko 6

Viikolla 6 meidän teemana oli street food. Palvelimme lounasta noutopöydästä joten erilaisia ruokalajeja oli enemmän tarjolla. Salaatit olivat iso hitti, Ceasar- ja paahtopaistisalaattia sai tehdä reippaasti lisää.

Pitaleipä ja pulled pork kera sweet chilin tai aiolin oli piste i:n päälle. Aperitiivina toimi juoma, joka sisälsi appelsiinimehua 2 cl, vadelmasiirappia, tipan tabascoa ja limemehua. Asiakkaita tuli ruoasta todella hyvää palautetta.

Vastuullisuus, vko 5

Terve,

Viikolla 5 meillä oli aiheena vastuullisuus, pyrimme käyttämään mahdollisimman paljon lähialueidemme tuotteita ruuanvalmistuksessa. Me saimme oikein hyvää palautetta meidän mustikka-russian aperitiivijuomasta. Juomaan kuului pensasmustikoita, mustikkasiirappia ja russian water-juomaa. Salin koristelussa yritimme ottaa viikon teeman huomioon, ja uudelleen käyttää raaka-aineita mitä varastosta jo entuudestaan löytyi.

Otimme myös hävikin huomioon, joten torstaina asiakkaat sekä opettajat saivat ottaa ruokia mukaan pientä maksua vastaan.

Vastuussa oli Tiimi 3 Noble Food.